ATT SÄLJA PÅ AMAZON

 I Event, Future Retail Lab

The Friendly Swede är ett svenskt bolag som grundades 2011 i Shenzhen och vars främsta marknad är USA. Ja strukturen kan verka knepig men för Anna Nordlander, tidigare VD på The Friendly Swede var resan ett framgångsrecept. Under torsdagsmorgonen gästades hon eXpression Umeå och delade med sig av sina bästa tips för att sälja på marknadsplatsen Amazon.

Artiklar om Amazons inträde på svenska marknaden är en het debatt i media och frågetecknen hur det ska påverka marknaden många. Flera medier rapporterar att svenska handlare kommer få tufft i konkurrensen. Men vad händer om vi vänder tankesättet och ser den enorma marknadsplatsen från USA som en möjlighet? Det gjorde The Friendly Swede och det har hittills varit en framgångssaga.
På torsdagsmorgonen bjöd eXpression in Umeås handlare och intresserade för att öka kunskapen om marknadsplatsen och hur den kan förändra företagslandskapet.

Vi var tidiga att sälja varor på Amazon och utvecklade vårt företag kring den marknadsplatsen berättar Anna. Till skillnad från egna webbshopar och flera andra marknadsplatser är Amazon en tydligt produktfokuserad marknadsplats. Med det menar Anna att majoriteten av kunderna som handlar på Amazon söker efter en specifik produkt och inte ett specifikt varumärke. Därför är det ännu viktigare för företag att arbeta med bra produktbeskrivningar, rätt prissättning av produkten och framför allt recensioner. Många och höga recensioner ökar produktens konverteringsgrad, vilket i sin tur placerar produkten högre upp i sökresultaten. ju högre upp produkten syns, desto bättre försäljning.

Recensionerna påverkas direkt av hur väl produktbilderna och produktbeskrivningen stämmer överens med kundens förväntningar av produkten och därför var det ett kontinuerligt arbete på The Friendly Swede för att möta dessa förväntningar. Kunden står verkligen i centrum för Amazon och deras utveckling av marknadsplatsen.

2016 lämnade Anna över posten som VD för The Friendly Swede och arbetar numera som Amazon & e-handels coach. I hennes roll hjälper hon företag att arbeta strategiskt med sin onlineförsäljning, med ett starkt fokus på amazon.

Efter att Anna lämnat The Friendly Swede har företaget lanserat en egen webb på sidan av Amazon bland annat i syfte att stärka sitt egna varumärke, något som historiskt sätt varit svårt på Amazon då plattformen är starkt produktfokuserad.

Annas tre bästa tips för att lyckas på Amazon:

  • Välj produkter med omsorg och ha koll på marginalerna.
  • Kontinuerligt och stenhårt arbete för bra recensioner.
  • Arbeta på flera sätt för att skapa en dialog med kunden.
Senaste nyheterna
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Inte läsbart? Ändra text. captcha txt

Börja skriv och tryck Enter för att söka