fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

HÅLLBARHET – KÄRNAN PÅ VÅRENS FORMEX

HÅLLBARHET – KÄRNAN PÅ VÅRENS FORMEX

Sinade resurser stärker företagens ambition att tänka om och tänka rätt vilket är viktigare än någonsin – att företagen tänker hållbarhet syns tydligt runt om montrarna och föreläsningarna på vårens Formex-mässa.

Under veckan har den 58:e upplagan av formgivning och inredningsdesignsmässan Formex arrangerats på Stockholmsmässan i Älvsjö. Drygt 800 utställare har gästats av över 20 000 besökare för att göra affärer, möta likasinnade och få det absolut senaste inom trender och nyheter från designvärlden.
En av de tydligaste trenderna är att den hållbarhetsdebatt som pågått flera år tagit uttryck i företagens design.

– Över 2 miljarder människor födda på 2000-talet tillhör snart världens främsta konsumenter och det behöver företag anpassa sig utifrån. Den målgruppen har mycket tydligare krav på att företag drivs hållbart och värdedrivet. Vi kallar det för Radical Creativity och utgör grundvärderingarna för vårt företag. Det innebär att använda det vi har för att skapa en förändring till det bättre, berättade Anna Parry, grundare av Proto Proto.

För att möta dessa hållbarhetstrender behöver företag använda material som redan levt ett liv och hitta nya användningsområden för dessa. Under fredagen föreläste Johanna Nyström, hållbarhetskonsult och grundare av företaget Slow Fashion om ämnet Slow Business, hur tjänar vi pengar på hållbarhet.

– Hållbarhet i uppdelat i tre delar, miljömässig-, social- & ekonomisk hållbarhet. Ekonomisk hållbarhet skapar förutsättningar för att kunna arbeta med miljömässig- & social hållbarhet, menar Johanna.

Det finns flera aspekter företag behöver ta i beaktning för att arbeta hållbart och enklast blir det om detta görs från start fortsätter Johanna. Företag behöver arbeta aktivt med produkternas livscykel i sin affärsmodell. Exempel på den typen av arbeten kan vara återvinning, återbruka och återanvända.

Flera naturliga och hållbara material syntes i montrar runt om mässan, ofta i kombination med starka färger och geometriska mönster vilket skapar kraftfulla unika utryck.

Mässan kan sammanfattas med uttrycket ”Express yourself”.

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev