eXpression-företaget som vill göra mode mer mänskligt

 I Nyheter

Ett Umeå-baserat startup-företag är bland finalisterna i Venture Cup Idea Hunt Region Nord, en nationell entreprenörstävling som upptäcker och belönar innovativa affärsidéer.

Företaget Proto Proto är ett etiskt designmärke, grundat 2016 av Jeff och Anna Parry. Grundarna, som träffades när dom pluggade design i Australien, menar att det finns ett enormt hål i marknaden för ett designdrivet fairtrademärke.

– Problemet med fairtrade idag är att det vänder sig till en otroligt smal konsumentgrupp. Större och mer designfokuserade märken börjar engagera sig i etisk design, men massproduktion och oschyssta villkor för många av leverantörerna lämnar mycket övrigt att önska, säger Jeff Parry, grundare av företaget och designer. Han fortsätter: Därför har vi bestämt oss för att fokusera på “artisans”, skickliga hantverkare i utvecklingsländer som vill ta sina produkter till en ny och större marknad.

Proto Proto kopplar samman hantverkare med kända formgivare och influencers för att designa och producera begränsade upplagor av produkter och accessoarer.

– Att nomineras till Venture Cup Idea Hunt visar att det finns fler än oss som söker produkter med ett djupare mening och mer hållbart fokus! säger Anna, som skrev sin Magisteruppsats på temat.

Proto Proto kommer att presentera sin idé under regionfinalen i Luleå den 22 Maj.

Vinnare där tar hem 50,000sek och får chansen att tävla i Sverigefinalen i Stockholm den 12 September.

Proto Proto jobbar även som designbyrå och erbjuder kreativa workshops inom idégenerering och designtänk till både startups och etablerade företag i regionen.

Kontakt:

Jeff Parry, grundare och VD
jeff@protoproto.studio
070-678 09 03

Luke Insoll, press och kommunikation
luke.insoll@gmail.com
073-051 70 06

Rekommenderade nyheter
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Inte läsbart? Ändra text. captcha txt

Börja skriv och tryck Enter för att söka