eXpression Umeå förstärker med två topprekryteringar

eXpression Umeå är en av landets ledande företagsinkubatorer inom de kulturella och kreativa näringarna. Nu stärker inkubatorn sitt team ytterligare.
– Vi vill möta de ökande behoven hos våra företag och göra det möjligt för oss att fortsätta ligga i absolut framkant, säger Marlene Johansson, vd på eXpression Umeå.

De kulturella och kreativa näringarna står för omkring tre procent av Sveriges BNP – och området växer. Umeå, med eXpression Umeå i täten, får högt betyg vad gäller jobbskapandet och tillväxt inom den kreativa sektorn. På ett år har inkubatorn växt från åtta stycken företag till ett 40-tal som nu utvecklar sina affärsidéer.

För att möta det växande behovet anställer eXpression Umeå två spetskompetenser inom sina respektive områden.

Amanda Westin går in i rollen som kommunikationsansvarig. Hon har en bakgrund på välrenommerade byråer som Dallas Motion Agency och Diggin Larry. Hon är även utbildad vid Berghs School of Communications, Beckmans School of Deisgn och Hyper Island.

– Det här känns superroligt och jag ser framemot att få lära känna eXpressions alla kreativa entreprenörer, förstå deras visioner och hjälpa till att berätta deras historier, säger Amanda Westin

Joakim Bergbom är industridesigner med bakgrund från en av världens största designbyråer, IDEO. Hos eXpression Umeå kommer han främst att arbeta med att utveckla designprocesserna i inkubatorn och arbeta med designfrågor gentemot företagen som affärsutvecklare Han kommer att dela sin tid mellan sitt uppdrag på eXpression Umeå och Umeå universitet Holding.

– Behovsbaserad problemlösning ligger mig varmt om hjärtat och jag ser fram emot att jobba tillsammans med eXpressions team och företagen i inkubatorn. Och att tillsammans med dem forma och uppnå deras drömmar och mål, säger Joakim Bergbom.

– Den kreativa sektorn i Umeå är viktig för kunskapsbyggandet, den främjar innovation och ekonomisk tillväxt. Vi är väldigt glada över att så många blivande entreprenörer och kreativa företag söker sig till oss. Med Amanda och Joakim får vi ännu bättre förutsättningar att ge näring till nya idéer och att hjälpa företag att utvecklas och ta plats i den kreativa industrin i Umeå såväl som nationellt och internationellt, säger Marlene Johansson.

Amanda Westin och Joakim Bergbom tillträder sina tjänster den 14 november respektive 3 september.

Marlene Johansson
Telefon: +46(0)70-674 95 39
Email: marlene.johansson@expressionumea.se

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar