VÄRDIGA VINNARE VID ÅRETS HANDELSGALA

 In Event, Future Retail Lab

Under lördagskvällen hyllades handeln i Umeå när Handelsgalan för åttonde gången genomfördes på Umeå Folkets Hus. Priser delades ut i kategorierna årets butik, årets dagligvarubutik, årets butikssäljare, årets ledare, årets frisörföretagare, årets hållbara lösning, årets unga stjärnskott och årets nya affärsmodell.

Priset för årets nya affärsmodell är ett nyinstiftat pris och tilldelades ett företag som har visat mod att utforska nya affärsmodeller för att möta framtidens möjligheter och skapa en hållbar handel. Priset har instiftats av eXpression Umeå.

Vinnare av det prestigefyllda priset Årets nya affärsmodell blev Childrenshouse.se, som tidigt identifierade besöksnäringens betydelse för handeln och öppnat en pop-up butik i gallerian Avion. Inom kort öppnar de även upp möjligheten för de finländska besökarna att handla via webbshopen.

Motiveringen löd:

Tillsammans med engagerade medarbetare utforskas affärsmodeller för framtidens hållbara handel lyhört, modigt och välgrundat. Bakom årets nya affärsmodell står också god kännedom om förändrade kund- och konsumtionsbeteenden och hur digitala verktyg kan användas som stöd genom hela kundresan.

Det var en glad och mycket tagen duo bestående av Maria Asplund och Noomi Enfält från Childrenshouse.se som välkomnades upp på scenen för att ta emot priset.

Att prisas för hårt, djärvt och fokuserat arbete känns helt fantastiskt roligt. Och så viktigt! Nu styr vi vidare tillsammans och i full fart framåt, konstaterade Maria Apsplund, Childrenshouse.se

Via telefon fanns också en märkbart överraskad och gripen Simon Norberg, VD Childrenshouse.

Det här är inget steg för mänskligheten men ett enormt steg för oss! Det känns som om vi har gjort en månlandning under de sista åren, skrattar Simon Norberg, Childrenshouse.se

Bland Handelsgalans alla olika priskategorier fanns hela fem företag från acceleratorprogrammet eXpression Future Retail. Annakarin Nyberg, programansvarig affärsutvecklare vid eXpression Future Retail betonar galans vikt för staden och handeln.

Att delta i Handelsgalan är viktigt med tanke på vårt nya acceleratorprogram eXpression Future Retail där vi har arbetat tillsammans med drivna entreprenörer inom handeln i Umeå. Vi har bland annat strävat efter att skapa förutsättningar att kompetensutvecklas och att utveckla nya och befintliga affärsmodeller mot bakgrund av de förändringar som nya kund- och konsumtionsbeteenden innebär. Vi är oerhört glada över alla nomineringar och delar glädjen med alla vinnare, inte minst med Simon och hans kollegor på Childrenshouse.se, konstaterar Annakarin Nyberg.

Redan under fredagens frukostföreläsning med Anna Ricknell gick det att ta del av erfarenheter kring acceleratorprogrammet eXpression Future Retail där Dr.Annakarin Nyberg och Dr. Elin Nilsson samtalade om inblickar i Umeå handel och utblickar mot forskningsfronten.

Handeln är en av Umeås viktigaste branscher med över 6 000 anställda i fler än 600 företag. I syfte att hylla och uppmärksamma dessa arrangeras Handelsgalan Umeå av Umeå Handel, Visit Umeå och Umeå kommun.

Programmet eXpression Future Retail är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet och delfinansieras även av EU strukturfonder.

Recent Posts
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search