EXPRESSION UMEÅ FORTSÄTTER TA PLATS I STADSKÄRNAN

 In Creative Corporation, eXpress, eXpression Design, Future Retail Lab

Sedan hösten 2019 har Umeås kreatörer tagit plats i stadskärnan och visat på en väg för omställning av framtidens citykärnor. Genom ett brett spektra av upplevelser, kreativitet och nytänkande har nya sätt att mötas i en traditionell galleria utvecklats. I mitten av mars när coronapandemin gjorde sitt intåg i Västerbotten har eXpression Pop-in pausat sin verksamhet givet Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Med nya krafter, och givet att förhållandena tillåter det, ser vi framemot att återigen öppna eXpression Pop-in hösten 2020. Då välkomnas kreatörer, entreprenörer och organisationer att på nytt ta plats med sina verksamheter. Inte minst välkomnas staden och medborgarna till en möjlighet att mötas i en kreativ miljö i en mycket efterlängtad vardag.

Redan under tidig höst 2019 inledde eXpression Umeå och fastighetsägaren Mofab diskussioner om vad de lediga lokalerna i MVG-gallerian skulle kunna användas till. Då spirade också fröet till vad som senare kom att få namnet eXpression Pop-in.

Den 14 november firades invigningen av eXpression Pop-in. Invigningen föregicks av en designsprint med studenter från Designhögskolan, Arkitekthögskolan och Handelshögskolan ledd av designer Anna Parry, Proto Projects som ledde vidare till utformandet av en välkomnande, inspirerande och kreativ miljö, utformad av Maria Östenstensson, Östensson Design Studio.

Under hösten och vintern 2019-2020 har mer än 30 konstnärer, kreatörer, företag och organisationer tagit plats i miljön i MVG-gallerian. Detta som ett led i att utmana den traditionella handelsplatsen, visa upp och utforska nya affärsmodeller som bygger på samarbeten samt öka flödet av medborgare och besökare in i gallerian.

  • Miljön har fungerat som en testyta för entreprenörer och kreatörer för samskapande, nätverkande och marknadsföring. En möjlighet att få sälja och visa upp sina varor och tjänster i form av utställningar, events, pop-ups, workshops och föreläsningar. Samarbete och hållbarhet har varit ledord och nya samverkansformer har testats och sett dagens ljus och vi är mycket glada över Umeås kreatörer fortsatt kan ta plats och leda väg mot en förändring i eXpression Pop-in, säger Marlene Johansson, VD eXpression Umeå.

 

Nedan följer ett axplock av de aktiviteter som genomförts: 

eXpression Pop-in

 

Film och klipp: John Sandin

Fotograf coverbild: Oskar Sandström

 

För mer information:

Anna Wikholm Kjellberg
Anna.wikholm@expressionumea.se

Annakarin Nyberg
Annakarin.nyberg@expressionumea.se

 

Recommended Posts
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search