KREATÖRER SAMVERKAR MOT BLACK FRIDAY

 In Creative Corporation, Event, eXpress, Future Retail Lab, Press

Under helgen samlar verksamheten Greenlab kreatörer och organisationer i eXpression Pop-In till Green Friday, vilket är en motrörelse till överkonsumtionen som kännetecknar Black Friday. Under helgen får besökare möjlighet att bland annat laga trasiga kläder, sälja och handla begagnade produkter, lyssna till föredrag och skapa musik av återvunna saker.

Huvudsyftet med Green Friday-helgen är att uppmuntra till hållbara beteenden och erbjuda inspiration till motsats från de beteenden som vanligtvis kännetecknar Black Friday. För trots att Black Friday erbjuder kunder enorma rabatter på produkter och tjänster har detta uppmuntrat till överproduktion och överkonsumtion, vilket inte är hållbart för världen vi lever i.

-Vi uppmuntrar människor att titta i sina hem och garderober efter föremål som inte längre används och överväga reparation, återförsäljning, donation, återvinning, upcycling innan man köper nytt, berättar Julia Sénécal en av grundarna till Greenlab, verksamheten bakom Green Friday.

Greenlab är en verksamhet som arbetar med cirkulär ekonomi. Verksamheten drivs av Umeå universitetsstudenterna Julia Sénécal, Anthony Sorsa och Munashe Chivaura som alla brinner för hållbar utveckling. De kopplar samman affärs- & designtänkande för att hitta lösningar på dagens linjära ekonomiska utmaningar. De beskriver Greenlab som en designbyrå, företagskonsult, evenemangsplanerare, samarbetspartner och allra viktigast en innovatör. Under den här helgen har de samlat kreatörer och organisationer i deras närhet som också brinner för hållbar utveckling.

-Jag hoppas att många Umeåbor tar chansen att besöka oss i helgen för att inspireras och agera mer hållbart säger Oskar Riby, affärscoach på företagsinkubatorn eXpression Umeå som följt Greenlab i uppstarten av deras verksamhet.

I samarbete med fastighetsägaren Mofab har eXpression Umeå fått möjligheten att låta nya entreprenörer ta plats i stadskärnan. Syftet med eXpression Pop-in är att utmana den traditionella handelsplatsen samt visa upp och testa nya affärsmodeller.

Under helgen deltar följande organisationer och kreatörer i eXpression Pop-In:

  • Bosse & Ester – Ulrika Edholm
  • Eco Camp – Cecilia Berglund
  • Emma Ewadotter
  • GreenLab – Julia Sénécal, Anthony Sorsa och Munashe Chivaura
  • Gört Ba – Daniel Berhe
  • Healing Arts of Soorai – Soorai Shadman
  • Linnéa Therese Dimitriou
  • Ljust Nu Design – Bernard Wessels
  • Luyolo Mazomba
  • Meimei Montan
  • MÄJEB Music – Milad Beky, Anton Ekström och Matthew Carlstedt
  • Umeå kommun – Philip Näslund
  • Urberg Design – Stina Urberg 
Recommended Posts
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search