PROTO PROTO – KREATIVA SAMARBETEN FÖR MÄNSKLIG JÄMLIKHET

 In Creative Corporation

Med drömmen om etiskt producerade produkter och modeaccessoarer från hela världen, födda ur kreativa samarbeten och spridda genom influencer-marknadsföring, har Proto Proto grundat sin affärsidé. Med eXpression Umeå som sin bas, reser de jorden runt, arbetar med traditionella hantverkare och förbereder sig för att lansera sina första kollektioner.

Anna Parry och Jeff Parry är båda produktdesigners och de träffades på en designskola i Australien. De har alltid varit intresserade av hur produkter formar band med människor och har en passion för jämlikhet. Detta tillsammans med det faktum att Anna växte upp i Tanzania, var början på Proto Proto.

 

Ett designmärke som revolutionerar den hantverksmässiga produktmarknaden

– Hantverksekonomin är faktiskt näst störst i utvecklingsländerna. Det finns stor potential för ekonomisk utveckling och det finns hundratals ideella företagare som arbetar i området med att försöka låsa upp den potentialen. Men vi ser är att de flesta är ganska gammalmodiga och bygger på en föråldrad välgörenhetsmodell, så vi tycker att det är dags att någon kommer in och moderniserar. Det är viktigt att det är ett riktigt affärstänk med utmärkt design och modern marknadsföring, säger Jeff.

Han fortsätter:

– Problemet är att etiska och rättvisa handelsprodukter som de ser ut idag inte tilltalar unga, sofistikerade konsumenter. Vi vill uppfinna fairtrade på nytt.

 

Samarbete på lika villkor 

– Vi är designers, men vårt huvudsyfte är att jobba för mänsklig jämlikhet. Naturligtvis betyder det att betala alla rättvist, men vi strävar också efter en designprocess där två personer, en formgivare och en hantverkare, från väldigt olika kulturer och omständigheter, kan samarbeta på ett samma villkor, säger Jeff.

 

Tre kollektioner redo att lanseras

– I år lanserar vi våra första tre kollektioner; en serie av armband vi utvecklat tillsammans med ett Massaj-kooperativ i Kenya, silversmycken utformade med hantverkare i Thailand och en vacker färgstark marockansk matta, säger Jeff.

Anna fortsätter:

– Den mattan kom till genom ett mycket coolt samarbete mellan designers från Berlin och ett marockanskt vävande kooperativ med 20 kvinnor. Designerna skickade sina skisser till kvinnorna för att få deras input och kvinnorna hade då en workshop där de omarbetade hela grejen! Vi skickade deras omdesignade förslag tillbaka till designerna som älskade det, de tyckte att det var fantastiskt och de omarbetade designen på mattan och inkluderade vävarnas idéer. Så det har varit en riktig ge och ta process och resultatet är fantastiskt.

 

Marknadsföring genom influencers

– Vår design- och marknadsföringsmodell är baserad på influencer-samarbeten. Vi väljer designers som har en etablerad socialmedia-publik, och vi utvecklar produkten tillsammans med dem. Den modell vi använder är att vi finansierar produktionen och säljer produkterna på vår webbshop och varje designer betalas royalty för varje såld produkt, säger Jeff.

Han fortsätter:

– Genom att använda influencer-marknadsföring kan vi rikta produkten till rätt målgrupp och jag tycker att det är väldigt viktigt eftersom det är vad dagens design- och modekonsument förväntar sig.

 

Följ Proto Proto

Instagram: protoprotostudio
Websida: protoproto.studio

Recommended Posts
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search