ÚMA VINTAGE RAPPORTERAR FRÅN LOS ANGELES – ETT PARADIS FÖR SECONDHANDÄLSKARE

 In Creative Corporation, News

När vännerna Philip Lundström och Ludvig Oskarsson var på en gemensam resa till Toyo för några år sedan föddes idén om en konceptbutik för vintagekläder. Resultatet blev Úma Vintage som säljer utvalda återvunna plagg från 90-talet. I februari fick Úma möjlighet att via eXpression Umeå’s internationaliseringssatsning besöka L.A i syfte att hitta nya unika plagg, samla erfarenheter och stärka sitt nätverk. Här är deras rapport från secondhandparadiset.

– Alla vi kom i kontakt med var väldigt trevliga, intresserade och öppna med att dela med sig av erfarenheter och kunskap. Det är en väldigt inspirerande stad att vara i och intresset är otroligt stort för vintage, och det är på̊ gott och ont, säger Philip Lundström.

Efterfrågan styr ju priset och på de mest välbesökta och eftertraktade ställena kunde priserna stiga upp emot 1000 dollar, ja du läste rätt, för ett plagg. Kontrasterna kunde dock vara stora. På till exempel Goodwill market (motsvarande röda korset i Sverige) fick besökarna rota i plastlådor efter fynd för endast några dollar per kilo, vilket Philip och Ludvig såklart lyckades med.

– Det var väldigt mycket folk men med lite tur och mycket tålamod kunde man göra riktiga fynd. Det är kilopris som gäller på Goodwill market, en t-shirt kostar ungefär 1 dollar. De kör ut nya bins i intervaller och folk spenderar hela dagar här för att hitta kläder att sälja vidare, säger Ludvig Oskarsson.

Úma besökte L.A under cirka en och en halv vecka och hann med att besöka några välrenommerade vintegbutiker och marknader – till exempel Round two, av många ansett som världens mest välkurerade vintagebutik, Melrose flee market och mindre marknader som Silverlake flee market. Det blev såklart även en hel del strosande på butikstäta gator runt om i Los Angeles som resulterade i en del inköp och inspiration.
Dessutom bokade Úma möte med Earthling VIP (det var där priset på en t-shirt kunde landa på galna 1000 dollar).

 – Vi hade kontaktat dem i förväg och bokat ett möte i deras showroom. Earthling VIP är stora i Los Angeles vintage-community och säljer främst t-shirts. Vi såg det som en möjlighet att köpa några unika plagg som vi med största sannolikhet inte kommer hitta någon annanstans, säger Philip.

Syftet med resan var att köpa med sig kläder hem, knyta nya kontakter och passa på att lära sig mer om vintagekläder – allt detta checkades av med råge enligt Úma Vintage, som i det stora hela var mycket nöjda med trippen till L.A.

– Vi känner att vi definitivt vill åka tillbaka. Nu vet vi vad vi kan förvänta oss och vart vi ska lägga fokus. Det gäller att ha stenkoll på läget om man vill ha ut maximalt av ett besök till en stad som Los Angeles, och ju fler besök man gör desto lättare blir det. Synd bara att det ligger på andra sidan jordklotet, avslutar Ludvig.

Kolla in @umaumea på instagram.

Recent Posts
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search