FUTURE RETAIL LAB

Framtidens handel är hållbar

Framtidens handel är hållbar

Idag ställs nya krav på en omställning av handeln i takt med att stora delar av dess funktion digitaliseras, en ökande andel affärer görs via internet och att den fysiska butiken spelar en ny roll för kunden. Kund- och konsumtionsbeteenden förändras och kraven på hållbarhet, ansvarstagande och medskapande är stort hos framtidens konsumenter. Det krävs ny kunskap, digitala verktyg och utforskande av nya affärsmodeller för att kunna möta framtidens möjligheter och skapa en hållbar handel.

Vi undersöker framtidens handel tillsammans med nya entreprenörer

Tillsammans med modiga och kreativa entreprenörer, experter och forskare utforskar vi frågor om framtidens handel. Vi delar med oss av erfarenheter och kunskaper som skapar möjligheter för entreprenörerna att stärka sina positioner och växa som hållbara företag. Future Retail Lab, eXpressions accelerator för framtidens handel, drivs från det kreativa Umeå där vi ser förebilder som Random Bastards, Sisters in Law, Rapunzel, Miss Clarity och E&E glasses. Under hösten 2019 inleder 10 utvalda bolag sina resor mot en nytänkande såväl som hållbar handel.

Vill du vara med på resan?

Acceleratorprogammet Future Retail Lab

Future Retail Lab är ett nationellt acceleratorprogram som tar tag i framtidens handel. Första omgången av programmet startar i september 2019 i Umeå och pågår under sex månader. Programmet består av tung expertis inom retail, kunniga experter inom områden som varumärke, digitala strategier, konceptutveckling tillsammans med forskare vid Umeå universitet. Under 5 – 6 tillfällen träffas vi för halvdagsworkshops där vi tillsammans med utvalda experter arbetar med bland annat:

· Affärsmodellsanalys, omvärldsbevakning och trendspaning
· Strategisk varumärkesinriktning, PR och kommunikationsstrategi
· Bolagsanpassad socialamediestrategi
· Konsumentbeteende och försäljning
· Hållbara produktionssystem för morgondagens handel
· Finansiering och investeringsstrategier för tillväxt

Programmet hålls samman med dedikerad affärsutveckling mellan träffarna.

Vill du och ditt företag ansöka om en plats i acceleratorprogrammet?
Välkommen med er ansökan senast 10 maj 2019.

Efter ansökningstiden sker ett första urval. Därefter följer ett intervjuförfarande och beslut. Senast den 14 juni sker återkoppling via e-post till de bolag som har valts ut.

Se urvalskriterier för Future Retail Lab

Sökande bolag ska:

· Vara ett ägardrivet bolag
· Kunna avvara tid motsvarande programmets upplägg
· Ha befintliga kunder och försäljningskanaler (digitalt och/eller fysiskt)
· Ha etablerade kundrelationer
· Bedriva ett hållbarhetsarbete, alternativt ha påbörjat ett sådant
· Kunna uppvisa tillväxtpotential
· Ha en tydlig målbild om varför man går in i acceleratorprogrammet

Därutöver bör sökanden vara driven, kreativ och öppen inför att tänka och agera i nya banor samt uppvisa en samarbetsvilja i relation till andra deltagare i gruppen. Vi strävar även efter att skapa en sammansättning av deltagare med representanter från olika näringar.

Programmet Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet, Umeå kommun, Region Västerbotten, Umeå universitet och EU strukturfonder.

Frågor

Nyheter om Future Retail Lab

Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Inte läsbart? Ändra text. captcha txt

Börja skriv och tryck Enter för att söka