Vi älskar samarbeten
eXpressions personal består av skapare, tänkare, utforskare och kreatörer. Vi möter jobbet med stor nyfikenhet, generositet och respekt. Utifrån våra erfarenheter hjälper vi kreatörer, precis som du att utveckla din idé, innovation till hållbara företag.
Har du en idé, innovation eller företag inom de konstnärliga, kulturella och kreativa näringarna? Hör av dig till oss, kanske kan vi hjälpa till att utveckla det ytterligare.
Anna Wikholm
Kjellberg
Annakarin
Nyberg
Barbro
Renkel
Emil
Hägglund
Johanna
Forsberg
Oskar
Riby
Rivia
Oliveira
Samuel
Isaksson
Amanda
Westin
Hitta till oss
Östra Strandgatan 32
903 33 Umeå
4 days ago
Genom acceleratorprogrammet Future Retail Lab har eXpression Umeå genomfört en undersökning bland ägardrivna bolag inom handel och besöksnäring. Syftet var att kartlägga företagens attityd, reaktion och agerande på pandemilagens hastiga införande.
"Jag försöker förmedla till dem jag träffar att vi ska försöka få ut någonting bra ur det här. Det är ett nytt sätt att leva på. Jag tror det här kommer fortsätta, det kan komma nya utmaningar. Jag drog ner från fyra till tre kunder, satte handspriten vid dörren i stället för vid kassan, så egentligen har det inte inneburit jättestor skillnad för mig." säger Merete Fischer, Meretes Ekobutik i Umeå.
Den 10 januari, två dagar efter att riksdagen tagit beslut, började den nya pandemilagen gälla runt om i Sverige.
"Det här är en spännande utmaning, inte minst eftersom reglerna är olika för butik och café, vi har ju en kombination av detta. I butiken kan jag ha totalt 14 personer medan caféet får ha fyra gäster per bord." konstaterar Johan Hallberg, Eljest i Umeå.
I Umeå har företag som påverkats reagerat olika. Genom media har man kunnat ta del av berättelser som vittnar om att vissa fått det kämpigt att anpassa sig på så kort varsel medan andra varit väl rustade.
"Vi var förberedda med skyltar och handsprit och annat redan innan. Men vi kan bli bättre på att vända på det negativa budskapet om restriktioner och visa att begränsningarna handlar om att vi månar om våra kunder." säger Marie Andersson, Ingmar Inredning i Skellefteå.
"De befinner sig i en tuff situation och just därför är det omöjligt att inte inspireras av den kämparvilja och lösningsfokuserade attityd som så tydligt omger dessa entreprenörer", säger Annakarin Nyberg, programansvarig affärsutvecklare för Future Retail Lab, vid eXpression Umeå.
Läs hela nyheten här: bit.ly/eX2101frl …
Ägardrivna företag redo för pandemilagen – eXpression Umeå
bit.ly
Genom acceleratorprogrammet Future Retail Lab har eXpression Umeå genomfört en undersökning bland ägardrivna bolag inom handel och besöksnäring. Syftet var att kartlägga företagens attityd, reaktion och agerande på pandemilagens hastiga införande. När man nu granskar det rika underlaget g…2 weeks ago
Från och med årsskiftet är eXpression Design, som tidigare var uppdelat mellan Örnsköldsvik och Umeå, ett enda större digitalt affärsutvecklingsprogram. Designern, konstnären och entreprenören Johanna Forsberg blir ny programansvarig.
– Tillsammans med ett brett nätverk av innovativa kreatörer och entreprenörer ser jag fram emot att få vara en aktiv del i att plöja vägar för de kreativa näringarna i norr och bidra till att fler tar steget att satsa internationellt, säger Johanna. …
Johanna Forsberg ny ansvarig för eXpression Design – eXpression Umeå
expressionumea.se
Från och med årsskiftet är eXpression Design, som tidigare var uppdelat mellan Örnsköldsvik och Umeå, ett enda större digitalt affärsutvecklingsprogram. Designern, konstnären och entreprenören Johanna Forsberg blir ny programansvarig. – Tillsammans med ett brett nätverk av innovativa k…2 weeks ago
Använder ni er av beteendedesign, eller nudging, i er verksamhet eller kommunikation?
Beteendeekonomi, beteendedesign eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Nudging handlar om att göra det så enkelt som möjligt för människor att röra sig i den riktning man vill att de ska.
Beteendedesign – att designa något, i varierande kontexter, för att uppnå en positiv beteendeförändring hos användarna av produkten/tjänsten/sajten.
Beteendeförändring är inte på något sätt en online- eller CRO-specifik företeelse, och det kan appliceras i många olika kontexter.
Exempel:
– Flera restauranger placerar ofta en väldigt dyr rätt centralt på menyn – även om gästerna inte beställer den. Trots att den inte är en gästfavorit leder dess närvaro till att många fler istället väljer den näst dyraste rätten. Det är heller inte helt sällan den rätten som restaurangen har bäst marginal på.
– Livsmedelsaffärer som placerar varor som passar bra tillsammans bredvid varandra.
– Ytterligare ett fint exempel är pianotrappstegen vid Odenplans T-bana, som ökade antalet som väljer trappor med 66%.
Ibland kan det alltså behövas en push, en nudge, för att få människor att välja det bra beteendet över det sämre.
Hur kan du använda nudging eller ge dina kunder en liten push för att få de att röra sig i den riktningen du vill?
…
2 weeks ago
Coronapandemin har påverkat många näringar hårt och tillsammans med handeln är besöks- och upplevelsenäringarna särskilt drabbade.
Den 1 februari sjösätter företagsinkubatorn eXpression Umeå ett nytt projekt som handlar om att öka kunskaper för företag inom besöks- och upplevelsenäringar med inslag av handel. Mot bakgrund av affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab delas nu viktiga erfarenheter av att snabbt tvingas ställa om affärsmodeller och kommunikationsstrategier för att möta de stora förändringar som Coronapandemin medför.
– Tack vare projektet kan vi nu erbjuda fler företag stöd i arbetet med att hantera den kris vi befinner oss i, säger Annakarin Nyberg vid eXpression Umeå.
Projektet ”Framtidens hållbara besöksnäring” utgår från erfarenheter av att arbeta med bolag inom besöksnäring och upplevelseindustri med inslag av handel och syftet är att dela erfarenheter och kunskaper vidare.
– Den situation vi just nu befinner oss i ställer krav på oss som arbetar med utveckling av handels- och besöksindustrin att samarbeta och se möjligheter. Mitt i denna branschomvandling finns det företag som lyckats ställa om, och i den processen dragit viktiga lärdomar. Vi vinner alla på att sprida den kunskapen vidare och bidra till att den kommer till användning, säger Mona Lidén, centrumledare för gallerian Utopia och ledamot i Visit Umeås styrelse. …
1 month ago
NATALIE CARRION ÄR REDO FÖR NYA UTMANINGAR
Efter tre händelserika år är det dags för Umeåartisten och entreprenören Natalie Carrion att gå vidare från eXpression Umeås inkubatorsprogram. Företagsresan fortsätter med samma tydliga mål: att etablera sig på den globala scenen.
– Jag känner verkligen att jag utvecklats både som person och som entreprenör, säger Natalie.
Från årsskiftet påbörjas ett nytt spännande kapitel i Natalie Carrions entreprenöriella resa då sångfågeln och den drivna entreprenören står redo att lämna inkubatorn. Det har gått tre år sedan allt började och tiden hos eXpression Umeå har varit betydelsefull.
– Jag hade ett tydligt mål att utvecklas till en världsartist när jag började i inkubatorn och det står fast. Men under ytan är det mycket som hänt, saker som jag idag ser som självklara var inte det tidigare. Idag är jag mer strategiskt förankrad. Jag har ett tydligare ramverk för mina värderingar och en klar positioneringsstrategi för varumärket.
Vad händer nu då? Ja, målet att etablera sig som världsartist är tydligare än någonsin och det är ett uppdrag som fortsätter. Tack vare det andra benet i sin verksamhet har dörrar öppnats internationellt.
– Det är mycket som är på gång. Jag bland annat fått nya kontakter i Indien och Hong Kong och jag ser en möjlighet att lansera min musik där. Det känns otroligt spännande. Sen såklart kommer jag fortsätta ligga på ansvarige för Melodifestivalen. Jag tror inte hon kommer kunna värja sig, avslutar en målmedveten Natalie Carrion med ett stort leende.
Vi önskar Natalie stort lycka till och ser framemot att se henne på de stora globala scenerna inom en snar framtid.
En längre artikel ligger uppe på vår hemsida.
Foto: LisaLove Bäckman …
signa upp för vårt nyhetsbrev
Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.