Internationella konstnärer får arbetsstipendium och affärsutveckling

 I Nyheter

Under hösten välkomnas fyra nya arbetsstipendiater – utvalda konstnärer och innovatörer inom textil och mode – till Sliperiet och eXpression Umeå. Där kommer de att jobba med konstnärlig utforskning, idé- och produktutveckling i Sliperiets verkstäder, samt erbjudas professionell coachning i affärsutveckling. Möjligheten har lockat ett stort antal sökande från hela världen.

Med stöd av Hakon Swenson stiftelse tilldelas konstnärerna, som har vitt skilda bakgrunder, arbetsstipendier av Sliperiet och rådgivning av eXpression Umeå. Arbetsstipendiet ska ge konstnärerna möjlighet att under tre månader utveckla sin praktik med tillgång till Sliperiets verkstäder och teknikstöd för att kunna förverkliga ambitiösa och experimentella projekt.

– Genom att de får möjlighet att få stöd av våra affärsutvecklare och branschexperter på Expression får de också möjlighet att testa sitt entreprenörskap, vidareutveckla sina produkter och få stöd i sitt företagande, säger Marlene Johansson VD, Expression Umeå.

– Expressions program är ett tillskott som utan tvekan ger denna satsning en extra skärpa. Vi är mycket glada att kunna erbjuda detta års stipendiater det bästa vad gäller såväl produktionsmiljöer som affärsutveckling, och ser fram emot att välkomna årets grupp av unga lovande kreatörer, säger Emma Ewadotter, verksamhetsledare för SoftLab på Sliperiet.

Tidigare SoftLab stipendier har, utöver kontakter och samarbeten, genererat verk och idéer som rönt stor uppmärksamhet. 2017 års stipendiater Maria Castellanos och Alberto Valverde utvecklade exempelvis ett interaktivt bärbart konstverk, Symbiotic Interaction, under sin tid på Sliperiet. Resultatet har visats internationellt och bland annat belönats med pris på den franska festivalen Look Forward Fashion Tech.

2018 års SoftLab-stipendiater

De fyra som får ta emot Softlab stipendiet 2018 är: textilkonstnären Clara Sullà från Spanien, materialforskaren och produktdesignern Austeja Platukyte från Litauen, Stockholmsbaserade textilkonstnären Nanny Rådenman samt modisten Catharina Carlsson från Umeå.

Clara Sullà har utvecklat sin konstpraktik i Wien, London och Egypten och alltmer specialiserat sig på textila material. Under de senaste tio åren har hon bland annat designat och skapat brandbeständiga, vattentäta och storskaliga ”skulpturala kostymer” för opera och teater, samt scenuppsättningar med textila konstverk. Clara ska under hösten tillverka interaktiva textilbaserade taktila paneler som kan placeras på väggar eller golv. Fokus kommer att ligga på innovativa texturer och former för nya visuella och sensoriska effekter.

Austeja Platukyte är materialdesignforskare och produktdesigner som med bas i Litauen ställt ut internationellt. Hon intresserar sig för såväl den praktiska som den sociala, ekonomiska och psykologiska omvandlingen av material. I hennes projekt arbetar hon experimentellt och tvärdisciplinärt. Objekten ställer frågor om konsumtion och ekologi. Hon försöker utveckla nya designmetoder utanför massproduktionens logik och gängse idéer om skönhet, funktionalitet och universalitet – med målsättningen att skapa nya värden för en mer hållbar framtid. Under sin vistelse i Umeå ska Austeja utveckla bioplaster med textilt avfall som råmaterial.

Nanny Rådenman är textilkonstnär utbildad vid bland annat Kawashima Textile School i Japan, och numera verksam i Stockholm. Nanny uppskattar det till synes enkla uttrycket i en väv eller ett broderi, som i själva verket ofta är uppbyggt av ett komplicerat trådsystem. Hon finner sin inspiration i naturen och vardagliga textilier. Under hösten ska Nanny utveckla en uppkopplad textil – ett tyg som rör sig i takt med att man närmar sig verket.

Catharina Carlsson lever och verkar i Umeå och har bland annat gjort inhopp som modist på Norrlandsoperan. Catharina jobbar experimentellt i sin hatt-tillverkning och använder gärna oväntade material och tekniker. Flera av hennes kreationer har hamnat på prispallen i hatt-tävlingar och publicerats i internationell modepress. Under hösten kommer Catharina att använda digital tillverkningsteknik för att ta fram en streetwear-kollektion av vardagshattar med en överraskande twist.

 

Rekommenderade nyheter
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Inte läsbart? Ändra text. captcha txt

Börja skriv och tryck Enter för att söka