Creatives
Är du redo att ta ditt företag till nästa nivå? I Creatives får du coachning, workshops och kontorsplats i ett energifyllt community – under ett helt år. En perfekt språngbräda mot nya höjder!
Ta chansen att tillsammans med experter, affärscoacher och en grupp andra innovativa entreprenörer, utveckla ditt företag i en speciellt anpassad miljö för startups.
Programmet pågår under ett års tid med start i februari 2024. Du betalar endast för din plats i vårt co-working space (från 1400 kronor i månaden).
Vill du redan nu ta en plats i vårt community? I väntan på nästa programomgång erbjuds du en kontorsplats, affärscoachning och öppna föreläsningar.
Vad säger andra om programmet?
Karin Björk
Design by Björk
Erik Modin
MoMotion
SCHEMA
FAKTA
7 februari
Workshop 1: Programstart. Bolagen presenterar sin affärsidé.
28 februari
Workshop 2: Omvärldsanalys, trendspaning
13 mars
Workshop 3: Varumärke och värdeskapande
3 april
Workshop 4: Kommunikationsstrategier, marknadsföring och PR
24 april
Workshop 5: Sociala medier
15 maj
Workshop 6: Prissättning och paketering
5 juni
Workshop 7: Försäljning och konsumentbeteende
21-22 augusti
Check-in: Varje deltagare tilldelas en slot för halvårspresentation.
11 september
Workshop 8: Statistik och analys
2 oktober
Workshop 9: IPR (Immateriella rättigheter)
23 oktober
Workshop 10: Finansieringsmodeller för tillväxt
6 november
Workshop 11: Internationalisering och exportmognad
27 november
Workshop 12: Team och ledarskap
11 december
Workshop 13: Styrelseutbildning
15-16 januari
Presentationsdagar
Period:
7 februari 2024 – 16 januari 2025.
Med möjlighet till förlängning.
Antal workshops:
13 (halv- eller heldagar beroende på innehåll)
Språk:
Svenska
Pris:
Clean desk 1 400 kr/månad.
Eget skrivbord 1 800 kr/månad.
Eget bås 3 800 kr/månad
Kriterier:
– Företaget verkar inom de kulturella och kreativa branscherna.
– Du kan arbeta minst 20 h per vecka med företaget.
– Företagets erbjudande har testats mot en målgrupp och löser ett aktuellt problem.
– Hållbarhet är en central del i företagets affärsidé.
– Du är en driven entreprenör som visar mod
I priset ingår:
Kontorsplats inklusive mötesrum och skrivare, affärscoachning, workshops, verktyg och mallar, möjlighet att nyttja makerspace 1 & 2 (prototyplabb) och såklart kaffe och massor med roliga event!
Tillsammans med övriga deltagare i Creatives möter du branschexperter och affärscoacher. Mellan träffarna erbjuds du löpande affärsutveckling. Inför olika träffar arbetar du med frågeställningar i syfte att ta ditt företagande vidare.
Sista ansökningsdag:
Ansökan till Creatives med start februari 2024 är stängd. Redan nu kan du söka en plats i vårt community i väntan på nästa programomgång.
Vad du får i programmet
Affärscoachning
Som stöd genom programmet finns eXpression Umeås erfarna coacher. Genom strukturerade coachmöten utmanar de dig att nå dina mål. Coacherna guidar dig i innovationsstödssystemet och de kringliggande nätverken.Community
Varje år tar över 100 entreprenörer del av inkubatorns olika erbjudanden. Som en del av det community vi skapar tillsammans får du möjlighet att utbyta värdefulla erfarenheter, idéer och nätverk med andra deltagare.KONTORSPLATS
I Curiosums inspirerande miljöer på konstnärligt campus erbjuder vi tre varianter av kontorsplatser: cleandesk, eget skrivbord eller studio. Du väljer vad som är bäst anpassat efter dina behov.PROTOTYPVERKSTÄDER
I våra lokaler finns möjlighet att nyttja två makerspaces och en ljudstudio som du kan använda efter en kortare utbildning. I verkstäderna finns bland annat 3D-skrivare, laserskärare, avancerade symaskiner och tuftmaskiner.
WORKSHOPS
Affärscoacherna arrangerar workshops och utbildningar inom en rad kunskapsområden som är viktiga för att driva och utveckla ett företag. Bland dessa är försäljning, prissättning, affärsmodellering och kommunikation.
MALLAR OCH VERKTYG
Du får tillgång till smarta dokumentmallar som hjälper dig strukturera arbetet. I arkivet finns bland annat affärsplan, budget och lean business model canvas.
Finansiellt stöd
Utifrån den handlingsplan du och din coach sätter upp har vi eventuellt möjlighet att stötta ditt företag finansiellt. Till exempel genom externa tjänster.
Mentorskap
Ibland är det bra med ett extra stöd från en extern branschexpert eller en erfaren företagare. Om behovet uppstår hjälper vi dig att tillsätta en så kallad SPARK-mentor eller skuggstyrelse.
Möt dina affärscoacher
Vi har ett fantastiskt team av affärscoacher som drivs av att ge dig maximalt stöd för att utveckla ditt entreprenörskap och ditt företag. Vi har erfarenhet av att utveckla och driva egna företag samt att coacha företag i den processen.
Nedan är de affärscoacher du kommer spendera mest tid med, men du kan förvänta dig ett starkt engagemang från hela vårt team.
Per
Vågebrant
Anna
Wikholm Kjellberg
Om programmet
Antagning: Ansökan för programomgång 2024-2025 är stängd. Vill du veta mer, hör av dig till oss!
Längd: Programmet pågår under ett års tid med möjlighet till behovsprövad förlängning. Programmet innefattar såväl gruppvis som individuell affärsutveckling.
Kostnad: Baseras på bolagets behov av kontorsplats.
Cleandesk 1400 kr/mån
Eget skrivbord 1800 kr/mån
Egen studio 3800 kr/mån
Antagningskriterier: Vid ansökan vill vi ni har tagit fram en affärsplan och en budget. Övriga kriterier se nedan:
Har startat ett företag
Kan arbeta 20 h per vecka i företaget
Produkten är prövad mot målgrupp och marknad
Har påbörjat ett hållbarhetsarbete
Är en modig och driven entreprenör
Inte riktigt där än?
Att utveckla ett hållbart företag kan vara komplext och tar tid. Därför finns vi där för er. Vill ni ha hjälp att utveckla företaget och möta kriterierna ovan? Då rekommenderar vi vårt förinkubatorsprogram, Express.
Programmen eXpress och Creatives finansieras delvis av Uminova Holdning genom insatser av GIV-gruppen.