eXpression har träffat en av Umeås lysande stjärnor inom mode, Fredrik Petrusson chefsdesigner på cykelvarumärket Sigr. Hans hjärta bultar för jämställdhet, hållbarhet och Umeå. Vem är då Fredrik, vad innebär det att jobba som chefsdesigner?
Fredrik Petrusson är uppvuxen i Umeå och har alltid drivits av att utveckla nya produkter och tjänster. Besöken hos affärscoacherna på Almi Företagspartner Västerbotten har varit många. Bland idéerna återfinns bland annat en behållare för att kunna återanvända färgrollar och designade ryggsäckar för barn. Det var under alla dessa besök hos Almi han lärde känna Jenny Ferry, som vid den tiden arbetade som affärscoach för Almi.
Trots många intressanta idéer och intresserade kunder för flertalet projekt var det ändå när just nyss nämnda Jenny som några år senare ringde och frågade om Fredrik inte skulle hoppa ett nytt företagsprojekt – de skulle starta ett internationellt bolag tillsammans med vänner i Kina. De skulle producera och sälja svenskdesignade cykelkläder med världen som marknad. Här började Sigr resan.
Tillsammans med Paul, Raymond och Cindy startade Fredrik och Jenny cykelföretaget Sigr som producerar kläderna i egen fabrik och säljer svenskdesignade cykelkläder med fokus på jämställdhet och hållbarhet.
Vad innebär jämställd design?
För oss på Sigr innebär det att designen är lika för kvinnor och män. Det innebär bland annat att mönster är lika för både män och kvinnor, däremot skiljer sig plaggens snitt för att skapa den bästa passformen. Vi ser jämställdhet som en av våra viktigaste konkurrensfördelar, därför är vi noggranna med att detta genomsyrar allt vi gör och att värderingen delas med våra samarbetspartners och influencers.
Trots att Fredrik haft många företagsprojekt genom åren hade han ingen erfarenhet av att designa kläder – närmast liknande projekt var designen av barnryggsäckar.
Designandet av den första kollektionen innebar en hel del try and error för Fredrik. Det var inte nog med att sätta sig in i ett nytt arbete och arbetsprocess, han var dessutom tvungen att lära sig samarbeta med mönsterkonstruktörerna i fabrikerna i Kina – och hantera de kulturella skillnaderna länderna emellan. Branschkommunikation på engelska samt digitalt samarbete med ett land där Google är förbjudet gjorde inte uppgiften enklare. Trots dessa skillnader har det generellt sett fungerat riktigt bra tycker Fredrik.
2016 antogs Sigr till Eurobikes Design Award, världens största cykelmässa, och deras designtävling med företagets cykeljacka med reflex – ett kvitto på att Sigr var på rätt väg designmässigt. Mässan blev även en dörröppnare för företagets globala marknad där flertalet etablerade varumärken och återförsäljare stannade till vid företaget för att berömma Sigr för deras produkter och monter. Det är över fyra år sedan och utveckling därifrån har fortsatt i positiv riktning.
Hållbarhet och mode – vad gör Sigr som företag?
Att skapa hållbara kläder är utmanande och det växer ständigt fram nya lösningar i syfte att förbättra, vilket ställer krav på modeföretagen att utveckla sitt arbete.
Vi på Sigr är stolta att alla våra produkter är tillverkade av återvunnet material. Vi jobbar ständigt med hållbarhetsutveckling, vilket bland annat sker genom att skanna textilmässor på de senaste hållbara materialen. Vi strävar efter tidlös design så att plaggen inte känns omoderna efter någon enstaka säsong och självklart är det viktigt att plaggen håller god kvalitet, säger Fredrik.
Byten är både kostsamma och dåliga för miljön, därför jobbar Sigr strategiskt med kommunikation mot sina kunder. Att kommunicera storlekar och hur plaggen sitter på kroppen är en framgångsfaktor när det kommer till att hjälpa kunden i sin köpprocess och således minska antalet byten. Det är ett kontinuerligt pågående arbete.
Några av de lösningarna som växer fram och utmanar köpbeteenden kring mode är virtuella provrum och det är lösningar Sigr ständigt utvärderar och testar. Just nu finns inget sådant via deras webbshop men däremot har de kunnat korta ner processen avsevärt från design till färdigt plagg genom att direkt i designprogrammet Clo3D kunna se hur plagget kommer sitta på modellen samt generera produktbilder direkt från programmet. På det viset kan de eliminera felaktiga prototyper och att dessa behöver skickas via paket.
Covid-19 slog initialt hårt mot Sigr men sen vände trenden uppåt då fler började cykla hemma med hjälp E-cykling. Numera är Sigr ett välkänt varumärke i Sverige och i flera delar av Europa och Asien – med bas i Umeå.
Vi ser det som en fördel att vara verksamma i Umeå. Vi upplever det enkelt att komma i kontakt med rätt personer, att få hjälp och bli lyssnad till här jämfört med i större städer. Med det sagt handlar det fortfarande om att vi måste producera bra grejer för att fortsätta växa.
När eXpression träffar Fredrik i mitten av september 2020 är han på väg att avsluta arbetet med Sigrs kollektion för våren/sommaren 2022. Den goda framförhållningen är viktig för att testa produkterna så att de uppfyller företagets krav på miljö och hållbarhet, vilket ger en hållbar ekonomi.
Hur ser designprocessen ut för en ny kollektion?
- UTVÄRDERING. Vi börjar med att utvärdera tidigare kollektioner för att förstå vad som finns och vad vi behöver.
- TRENDSPANING. Efter utvärderingen trendspanar vi genom rapporter och mässbesök och utifrån trender sätter jag ihop en kollektion både gällande typ av produkter men även kring färg och form.
- MÖNSTER OCH PASSFORM. Därefter börjar arbetet med mönster och hur våra signatures ska appliceras på plagget. Det ska kännas Sigr, exklusivt och det måste sitta ihop i en kollektion.
- SLUTDESIGN. När vi sedan beslutat internt vilka plagg vi ska gå vidare med görs slutlig design innan kläderna testas med användare.