fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Att balansera identiteten som kreatör och entreprenör

Att balansera identiteten som kreatör och entreprenör

Identitet är ett komplext teoretiskt begrepp, och svaret på frågan ”vem är du?” kan variera beroende på vem som frågar och var man befinner sig just då. Forskning visar att det finns spänningar mellan konstnärliga / kreativa värden och ekonomiska värden, och på grund av detta har kreativa företagare starkare behov att tydliggöra sin identitet än många andra företagare. 

Malin Näsholm från Umeå universitet har forskat på ämnet identitet sedan 2006 och är en av experterna på området. Hon menar att tidig forskning beskrivit en konflikt mellan konstnärliga / kreativa värden och ekonomiska värden.

Malin Näsholm, Umeå universitet
Malin Näsholm, Umeå universitet

För kulturella entreprenörer kan identitetsarbete och reflektion behövas för att inte skapa intern stress eller spänningar. Till skillnad från andra entreprenörer kombinerar ofta kulturella entreprenörer ett artistiskt skapande med kommersiella produkter eller tjänster för att driva sitt företag. För det behöver den kulturella entreprenören skapa en sammanhängande story. 

Creddig konsert eller företagsgigg?

Artist hälsar på publiken

Flertalet artister upplever motsättningar mellan att vara sann till sitt konstnärliga uttryck och samtidigt spela på kommersiella scener såsom företagsgigg. Samtidigt står ofta företagsgiggen för brödfödan i företaget och är en förutsättning för att få utrymme att jobba med sitt konstnärliga uttryck. Frågan är då, förstörs artistens identitet om denne samarbetar med en kommersiell part, eller går dessa grenar att kombinera? 

Studier visar att kontexten påverkar hur vi beskriver vår egen identitet. Säkerligen väljer majoriteten artister att lyfta fram sitt konstnärliga uttryck i intervju med en branschtidning inom musik, det är kärnan i skapandet. För artisten att balansera identiteten som kreatör och entreprenör blir den sammanhängande storyn avgörande, att publiken man spelar för rimmar med artistens story och värderingar. 

Yngre generationer förändrar normen

Enligt Malin visar senare studier att yngre generationer av kulturella entreprenörer inte upplever lika starka spänningar mellan de konstnärliga / kreativa och ekonomiska värden. Den nya generationen verkar utveckla den föråldrade normen, eller stereotypen av entreprenören eller företagaren till en bredare och mer inkluderande beskrivning av begreppet. 

För att fortsätta minska dessa spänningar pekar forskning på vikten att integrera och normalisera entreprenörskap i kreativa ämnen då många av dessa yrken bygger på att driva eget snarare än att söka en anställning. Forskning visar även vikten av att inkubatorer för kulturella och kreativa näringar arbetar för att skapa balans i identiteten för kulturella entreprenörer och på det sättet en brygga mellan artisteriet och entreprenörskapet. 

I eXpressions affärsutvecklingsprogram utgår vi ofta från teorin kring IKIGAI för att ställa in sin identitetskompass. Hur gör du?

Long read

Utmanar bilden av den traditionella arkitekten 

Nyheter

Exklusivt event med Sveriges första doktor i redesign

Nyheter

Upplev en ny slags butik i Utopia

Experten lär dig att laga dina plagg

signa upp för vårt nyhetsbrev