Tisdagen den 25 februari avslutades arbetet med de tolv deltagande bolagen i pilotomgången av acceleratorprogrammet eXpression Future Retail Lab. Programmet har tillfört ny kunskap, nya digitala verktyg och bidragit till att utforska frågor som rör framtidens hållbara handel. De deltagande bolagen har under sex månaders tid fått möjlighet att fördjupa sig inom olika områden. Allt från affärsmodellsanalys, omvärldsbevakning, varumärkesarbete, kommunikationsstrategier, sociala medier, konsumentbeteende, till frågor som rör försäljning, inköp, logistik och ledarskap. Under den avrundande träffen presenterade bolagen sina nya och uppdaterade affärsplaner och berättade om nya mål och visioner som har vuxit fram under programperioden.
Bolagen gavs också utrymme att reflektera över acceleratorprogrammets betydelse. Bland annat lyftes styrkor som ny kunskap, ökad tillväxt, breddade nätverk, nya och utvecklade affärsmodeller, ett utvecklat strategiskt hållbarhetsarbete samt nya samarbeten med bolag inom och utom gruppen av deltagare.
Värderingen visade alldeles tydligt att acceleratorprogrammet har hjälpt bolagen att skapa struktur och arbeta mer strategiskt och målinriktat i sina verksamheter. Vi ser även att möjligheten att arbeta tillsammans med experter, forskare och bolag för att verifiera sina verksamheter, arbetsmetoder och strategier har bidragit med värde i form av stärkt självförtroende och ökad energi. Det får konsekvenser för den väg som stakas ut nu och framåt, konstaterar Annakarin Nyberg, programansvarig vid eXpression Future Retail Lab.
Moa Gahlin ägare av modebutiken Bigaro, är ett av de tolv bolag som har deltagit i acceleratorprogrammet, berättar att acceleratorn har hjälpt henne att tänka stort kring sin verksamhet.
Jag har känt mig liten. Men jag har insett att jag inte ska göra det. Det jag gör är riktigt stort, till och med större än jag själv förstår, konstaterar Moa Gahlin.
De deltagande företagen kommer att erbjudas fortsatt affärsutveckling vid eXpression Future Retail Lab.
Programmet eXpression Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet, Umeå kommun, Region Västerbotten, Umeå universitet och EU strukturfonder.