fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

BRILJERA – DET MJUKA SPELET – TAR PLATS PÅ SPELMÄSSA

BRILJERA – DET MJUKA SPELET – TAR PLATS PÅ SPELMÄSSA

Under dagarna 30 maj – 1 juni deltar BRILJERA på Nordsken i Skellefteå, norra Skandinaviens största spelmässa. BRILJERA som är ett mjukt spel där individen uppmuntras till att vara sig själv, är en given men unik utställare på plats under dagarna.

Vi har träffat kreatören Anetté Sjöbacka, skaparen av BRILJERA och snart inflyttad hos eXpression Umeå. Hon arbetar sedan flera år för att människor ska känna sig sedda, hörda och värdefulla precis så som de är. Utifrån sina erfarenheter och möten med människor har hon valt att utveckla spelet BRILJERA.

BRILJERA vill att du ska få möjlighet att lyssna på dina tankar, följa dina känslor och agera utifrån din förmåga tillsammans med andra. Miljön är en del av spelet vilket innebär att olika miljöer ger möjligheten att hitta på nya saker.

—Ett litet spel med stort innehåll för många unika tillfällen, för alla i familjen och som engagerar alla som deltar, hela tiden, säger Anetté.

Hon fortsätter:

—Du, övriga deltagare och miljön är de tre fysiska attributen som är grunden för det unika speltillfället.

 

Hur känns det att vara på plats och delta på Nordsken?

—Det känns jätteroligt, spännande och samtidigt lite läskigt. BRILJERA är redo att synas i ett sådant här sammanhang. Nu kör vi!

 

Vad hoppas du få ut av mässan?

—Jag hoppas att det ska bli roligt, möta många intressanta och spännande människor och att dessa unika möten ska leda till att BRILJERA börjar göra avtryck hos andra, genom att de får vara med och påverka och influera utvecklingen av BRILJERA. Jag vill att det här tillfället ska väcka nyfikenhet hos de personer jag möter.

 

Hur har du förberett dig?

—Jag har förberett mig genom att planera olika aktiviteter för mina besökare. Som till exempel kommer man att få rita och skriva egna kort till BRILJERA och jag har en arbetsoverall som jag kommer att ha på mig och använda istället för traditionell rollup, där besökare ska kunna måla sina egna huvudfotingar och känslor. Jag har även planerat att besökare ska kunna skicka hälsningar i form av vykort till nära och kära, säger Anette och fortsätter:

—Huvudfotingen har en central roll i BRILJERA där den enkelt och tydligt gestaltar känslor och kroppsspråk som är kopplat till våra tankar och handlingar. Den har nära till sina känslor och är en symbol för barnet i oss.

 

Varför behövs ett spel som Briljera?

—Jag vill inte riskera att det här spelet inte finns – det är min stora drivkraft – att skapa ett spel som är ett alternativ för tid tillsammans – där önskan är att speltiden skall vara lika engagerande för alla som spelar, hela tiden. Hur spännande, rolig, kreativt, fantasifullt, känslosam speltiden är blir upp till de som spelar.

 

Hur bidrar Briljera till en hållbarhet i det samhälle vi lever i idag?

Tänk om vår tid konsumeras av prylar, ägande och görande i stället för tid med oss själva, våra tankar och känslor, tänk om vi missar vår nära och kära för att vi inte finns där för varandra. Förhoppningsvis genom BRILJERA tillåter vi oss att se klart och prioritera rätt. Blir vi lugnare, tryggare och mer nöjda med tiden i våra liv, då tror jag att vi konsumerar mindre av jordens resurser.

Nordsken är sedan 2012 en mötesplats för alla som gillar spel, kultur och kreativitet. En festival med skapandet i centrum där deltagarna inspireras, motiveras och aktiveras.

 

Kontakt

Anetté Sjöbacka
anette.sjobacka@gmail.com

 

 

Long read

Utmanar bilden av den traditionella arkitekten 

Nyheter

Exklusivt event med Sveriges första doktor i redesign

Nyheter

Upplev en ny slags butik i Utopia

Experten lär dig att laga dina plagg

signa upp för vårt nyhetsbrev