Cecilia är inte den som ger upp

Cecilia är inte den som ger upp

Efter ett år och 43 olika försök fick Cecilia Berglund till slut en plats godkänd för sitt Ecocamp – då slog pandemin till. Med hjälp av mod, samarbetsvilja och en oförmåga att ge upp blev motgången startskottet för något nytt och spännande.

Cecilia Berglund har arbetat inom turism och besöksnäring i hela sitt liv. Som barn följde hon med familjeföretaget Berglunds Serveringar och sålde mat i olika former runt om i södra Sverige. Alla var med och bidrog och det blev en nyttig skola och inkörsport till serviceyrket, som kommit att forma en stor del av hennes liv.

– Sedan åren med familjeföretaget har det varit självklart för mig att jobba inom besöksnäringen på ett eller annat sätt. Jag älskar branschen eftersom den är så konstig, spretig och bred. Det finns så otroligt mycket att upptäcka, lära sig och kombinera.  

Fotograf: Zanna Metzer

Innan Cecilia tillslut hamnade i Umeå arbetade hon utomlands i åtta år. Det blev allt ifrån cocktailservitris i Grekland, barchef i schweiziska alperna och receptionist i på flerstjärniga lyxhotel. I Umeå arbetade hon sig sedvanligt fram och efter en tid blev det strategisk försäljning på Scandics huvudkontor, vilket sedan ledde till en fin tjänst på det då nystartade destinationsbolaget Visit Umeå med ansvar för möten och konferenser. 

– Jag har alltid arbetat mig fram och på så vis samlat på mig erfarenheter och utvecklat nya kunskaper. Tiden med familjeföretaget, åren utomlands och de mer strategiska tjänsterna hos Scandic och Visit Umeå har gett mig en otrolig utbildning.

Det blev fem viktiga år med Visit Umeå men till sist blev saknaden efter det renodlade serviceyrket för stort. Det var då drömmen om något eget började ta form.

Fotograf: Zanna Metzer

– Jag ville komma tillbaka till det som alltid fascinerat och fängslat mig, att hjälpa och guida människor att uppleva något extra. På Visit Umeå kommunicerade vi att naturen bara låg runt hörnet, men jag upplevde att det var få som på riktigt lyckades visa det.

Det var där någonstans upplevelseföretaget Ecocamp uppstod. Norra Sveriges unika naturupplevelser med fokus på mat, natur och kultur – Umeås första Glamping-företag (Glamping är kombinationen av det bästa från campinglivet med en lyxig hotellvistelse. Glamour möter camping).

Inte typen som ger upp

Med stöd av företagsinkubatorn eXpression Umeå gav Cecilia sig själv tid och möjlighet att utveckla sitt erbjudande och varumärke. Målet var att hitta en plats för ett hållbart och lyxigt läger i utkanten av Umeå – ett nytt och spännande sätt för människor att mötas.

Fotograf: Oskar Sandström

– Jag gick igenom 43 olika platser men alla var upptagna, styrdes av restriktioner eller var för nära något som inte fick störas – till exempel en sällsynt hackspett. De ansvariga på kommunen var väldigt hjälpsamma, inte minst Karin Björk, men det var svårt att hitta en plats som funkade. För mig handlade det om att inte tappa fokus.

Det tog ett år av letande, mängder av möten, telefonsamtal och mail innan Cecilia till sist hittade en perfekt plats.

Då utbröt pandemin.

– Det var oerhört ledsamt. Det var bara att packa ihop helt enkelt, men jag kunde inte bara släppa allt. Jag fick backa några steg och hitta tillbaka till mitt ”why”, min mission och mitt syfte. Det var då jag landade i att det var en utomhusbyrå jag startat.

Nätverket öppnade möjligheter

”Vi kan inte ha möten som vanligt på grund av pandemin, vi kan inte ta risken, kan du ordna något?”.

Det nätverk och den branscherfarenhet Cecilia byggt upp genom åren slutade inte ge avkastning trots uppochnedvända omständigheter. Tvärtom, öppnades nya fönster på glänt då dörren slagits igen framför näsan på henne – och Cecilia är inte den som tvekar då tillfälle ges.

– Jag upplevde att det fanns en efterfrågan, den såg bara annorlunda ut. Jag kombinerade det jag hörde från nätverket med trendspaningar, undersökningar och skrollmeter av statistik på nätet. Det fanns en möjlighet, ett gyllene hål i marknaden som jag ville fylla.

Glampingutrustningen fick läggas åt sidan, eller åtminstone användas till annat, då det blev flexibla utomhusmöten för företag på agendan. Man önskade skräddarsydda lösningar, där allt stod klart, för både stora och små grupper.

Fotograf: Oskar Sandström

Nätverket gav både kunder och samarbetspartners. Nya upplevelser kunde kombineras med branschkollegors erbjudanden och helt plötsligt skymtades nya dörrar i horisonten.

– Jag älskar att nätverka och bygga något tillsammans med andra. Det är ingen klyscha att ett plus ett blir tre. Jag inspireras av andras expertområden och att kombinera nätverk och resurser öppnar nästan alltid upp för helt nya möjligheter. Sen vet jag inte om det är en norrlandsgrej men jag upplever i alla fall att det finns en stor tillit till varandra här uppe och att man genuint är intresserad av att andra ska lyckas.

Våga kombinera nytt

Vi ska inte sticka under stol med att besöksnäringen är en bransch i kris. Det är många som ser sina livsverk balansera på en skör tråd. Cecilia vill ändå sprida hopp.

– Det finns möjlighet att kombinera nya upplevelser tillsammans med befintliga och paketera om delar av utbudet till att möta den efterfrågan som just nu uppstår i pandemins spår. För att lyckas tror jag det krävs en hel del kreativt mod, nyfikna lösningar och en öppen och generös inställning. Vi måste våga satsa, för vad är alternativet?

Faktaruta

Namn: Cecilia Berglund
Ålder: Snart 40 år, äntligen!
Familj: 2 barn, hund och sambo
Bor: I skogen
Äter helst: allt från spagetti till ostron
Lyssnar just nu på: Mycket John Mayer
Tittar just nu på: David Attenbourough
Senaste bok jag läst: Mor gifter sig
När jag inte jobbar: Ute!
Mitt bästa tips: ta med lunchlådan ut. Har du mer tid så bjud in ett härligt gäng och gör smulpaj över eld och koka kaffe på en skön plats. Mina smultronställen är: Arboretum, Villanäs fågeltorn och orörda stränder längs kusten. (vi har nästan 40 mil orörd kust)

Kolla in Ecocamps hemsida

Besöksnäringen i siffror

  • Turismkonsumtionen i Sverige uppgick till 306 miljarder kronor under 2019. Det är en ökning med 0,7 procent jämfört med föregående år eller 5 miljarder kronor.
  • Turismens förädlingsvärde uppgick till 127 miljarder kronor eller 2,5 procent av BNP år 2019.
  • Turismnäringen sysselsatte 2019 ca 126 000 personer.
  • Den totala turismkonsumtionen i Sverige 2019 bestod av 35 procent handel, 22 procent boende och inkvartering, 19 procent transporter och 9 procent restauranger (övrigt 15 %).

Källa: Tillväxtverket

Workshop Hållbarhet
Nyheter

eXpression ingår samarbete med Sustainergies

Nyheter

IKEA köper dina möbler för miljön

fotograf:Zanna Metzer
Nyheter

Kreativitet bland Umeås handlare

Nyheter

Kaaos Kaamos får 1,2 miljoner till ny föreställning

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.