Umeå Institute of Designs årliga firande UID19 – Design Talks and Degree Show hade i år celebert besök av bland andra Alberto Villarreal, creative lead på Google:s Consumer Hardware-grupp, Alexandra Deschamps-Sonsino, ledare vid Designswarm Industries och Yasaman Sheri, frilansande designer och Creative Director. Samtliga talare var eniga i att samskapande var en framträdande framgångsfaktor inom design.
Prefekt Thomas Olofsson välkomnade de över 400 gästerna till UID19 med att säga att skolans främsta framgångsfaktor genom åren hade varit delandet. Delandet av kunskap mellan studenter och fakultet och mellan industrin och skolan. Den inledande keynote speakern och UID-alumnen Alberto Villareal delade prefektens tankar om samskapande och i sin retrospektiva presentation berättade Alberto om sin resa från livet som designkonsult via egen designbyrå till att bli anställd som creative lead på ett av världens största bolag, Google. Exempelvis bjöd Google in experter inom mode- & inredningsbranscher för att fastställa design av företagets telefoner, Pixel. Alberto menar att experter från olika branscher hjälper Google att skapa produkter som smälter in i användarens vardag och blir naturliga att använda.
Yasaman Sheri pratade om hur industriell formgivning är i konstant förändring och hur vi kan skapa utveckling genom att kombinera branscher som vanligtvis inte träffas. I ett av hennes projekt med Microsoft och deras VR-glasögon, Hololense experimenterade de tillsammans med forskare från kemi och biologi om hur sensorer från deras verksamheter kunde användas för att förhöja känslan med VR-glasögon.
Avslutande keynote-speaker var Alexandra Deschamps-Sonsino som porträtterade hennes arbeta med industriell design som blandat en blandning av tillfredställelse och smärta. Hon påtalade vikten av att lära sig misslyckas ”På designhögskolorna lär man sig hur man är framgångsrik, men inte vad man ska göra om man misslyckas”. Hon menar att samarbeten med experter från olika branscher utmanar gamla tankesätt och misslyckande är en viktig del av den iterativa processen. Det är viktigt att göra människor bekväma i att kunna ha eller göra fel då det uppmanar till utmanande idéer som kan driva utvecklingen och generera framgångsrika idéer.