Pressroom

Here you will find eXpression Umeå's latest press releases, links to our graphic profile and contact information for press officers. 

eXpression Umeå is a business incubator that enables the development of driven creators with ideas, innovations or companies in the artistic, cultural and creative industries. We offer efficient and innovative methods, a creative coworking environment and world-class prototype labs. Together, creative industries are showing the way to the sustainable growth of the future – creative minds unite

Emil

H

Business coach

Rivia

Oliveira

Communications Manager

Press releases

January 7, 2021
New knowledge development in the wake of the Corona pandemic
November 10, 2020
Barbro Renkel appointed as new CEO of eXpression Umeå
5 October, 2020
Rivia Oliveira – new top recruitment for eXpression Umeå
Participants in eXpression Design in Umeå 2020-2021
25 September, 2020
Program start of eXpression Design in Umeå
24 September, 2020
Umeå pioneers gear up in the exploration of trade and urban development
September 3, 2020
Eleven Umeå residents participate in a major fashion challenge

1 day ago

Expression Umeå

Använder ni er av beteendedesign, eller nudging, i er verksamhet eller kommunikation? ⁠

Beteendeekonomi, beteendedesign eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Nudging handlar om att göra det så enkelt som möjligt för människor att röra sig i den riktning man vill att de ska. ⁠

Beteendedesign – att designa något, i varierande kontexter, för att uppnå en positiv beteendeförändring hos användarna av produkten/tjänsten/sajten. ⁠
Beteendeförändring är inte på något sätt en online- eller CRO-specifik företeelse, och det kan appliceras i många olika kontexter.⁠

Exempel: ⁠
– Flera restauranger placerar ofta en väldigt dyr rätt centralt på menyn – även om gästerna inte beställer den. Trots att den inte är en gästfavorit leder dess närvaro till att många fler istället väljer den näst dyraste rätten. Det är heller inte helt sällan den rätten som restaurangen har bäst marginal på.⁠

– Livsmedelsaffärer som placerar varor som passar bra tillsammans bredvid varandra.⁠

– Ytterligare ett fint exempel är pianotrappstegen vid Odenplans T-bana, som ökade antalet som väljer trappor med 66%.⁠

Ibland kan det alltså behövas en push, en nudge, för att få människor att välja det bra beteendet över det sämre. ⁠

Hur kan du använda nudging eller ge dina kunder en liten push för att få de att röra sig i den riktningen du vill?⁠

View on Facebook

6 days ago

Expression Umeå

Coronapandemin har påverkat många näringar hårt och tillsammans med handeln är besöks- och upplevelsenäringarna särskilt drabbade.

Den 1 februari sjösätter företagsinkubatorn eXpression Umeå ett nytt projekt som handlar om att öka kunskaper för företag inom besöks- och upplevelsenäringar med inslag av handel. Mot bakgrund av affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab delas nu viktiga erfarenheter av att snabbt tvingas ställa om affärsmodeller och kommunikationsstrategier för att möta de stora förändringar som Coronapandemin medför.

– Tack vare projektet kan vi nu erbjuda fler företag stöd i arbetet med att hantera den kris vi befinner oss i, säger Annakarin Nyberg vid eXpression Umeå.

Projektet ”Framtidens hållbara besöksnäring” utgår från erfarenheter av att arbeta med bolag inom besöksnäring och upplevelseindustri med inslag av handel och syftet är att dela erfarenheter och kunskaper vidare.

– Den situation vi just nu befinner oss i ställer krav på oss som arbetar med utveckling av handels- och besöksindustrin att samarbeta och se möjligheter. Mitt i denna branschomvandling finns det företag som lyckats ställa om, och i den processen dragit viktiga lärdomar. Vi vinner alla på att sprida den kunskapen vidare och bidra till att den kommer till användning, säger Mona Lidén, centrumledare för gallerian Utopia och ledamot i Visit Umeås styrelse.

View on Facebook

4 weeks ago

Expression Umeå

NATALIE CARRION ÄR REDO FÖR NYA UTMANINGAR

Efter tre händelserika år är det dags för Umeåartisten och entreprenören Natalie Carrion att gå vidare från eXpression Umeås inkubatorsprogram. Företagsresan fortsätter med samma tydliga mål: att etablera sig på den globala scenen.
– Jag känner verkligen att jag utvecklats både som person och som entreprenör, säger Natalie.

Från årsskiftet påbörjas ett nytt spännande kapitel i Natalie Carrions entreprenöriella resa då sångfågeln och den drivna entreprenören står redo att lämna inkubatorn. Det har gått tre år sedan allt började och tiden hos eXpression Umeå har varit betydelsefull.

– Jag hade ett tydligt mål att utvecklas till en världsartist när jag började i inkubatorn och det står fast. Men under ytan är det mycket som hänt, saker som jag idag ser som självklara var inte det tidigare. Idag är jag mer strategiskt förankrad. Jag har ett tydligare ramverk för mina värderingar och en klar positioneringsstrategi för varumärket.

Vad händer nu då? Ja, målet att etablera sig som världsartist är tydligare än någonsin och det är ett uppdrag som fortsätter. Tack vare det andra benet i sin verksamhet har dörrar öppnats internationellt.

– Det är mycket som är på gång. Jag bland annat fått nya kontakter i Indien och Hong Kong och jag ser en möjlighet att lansera min musik där. Det känns otroligt spännande. Sen såklart kommer jag fortsätta ligga på ansvarige för Melodifestivalen. Jag tror inte hon kommer kunna värja sig, avslutar en målmedveten Natalie Carrion med ett stort leende.

Vi önskar Natalie stort lycka till och ser framemot att se henne på de stora globala scenerna inom en snar framtid.

En längre artikel ligger uppe på vår hemsida.

Foto: LisaLove Bäckman

View on Facebook

1 month ago

Expression Umeå

Identitet är ett komplext teoretiskt begrepp, och svaret på frågan ”vem är du?” kan variera beroende på vem som frågar och var man befinner sig just då. Forskning visar att det finns spänningar mellan konstnärliga / kreativa värden och ekonomiska värden, och på grund av detta har kreativa företagare starkare behov att tydliggöra sin identitet än många andra företagare.

Malin Näsholm från Umeå universitet har forskat på ämnet identitet sedan 2006 och är en av experterna på området. Hon menar att i grunden beskrivs en konflikt mellan konstnärliga / kreativa värden och ekonomiska värden.

För kulturella entreprenörer kan identitetsarbete och reflektion behövas för att inte skapa intern stress eller spänningar. Till skillnad från andra entreprenörer kombinerar ofta kulturella entreprenörer ett artistiskt skapande med kommersiella produkter eller tjänster för att få ekonomin att gå ihop. För det behöver den kulturella entreprenören skapa en sammanhängande story som denna mår bra av.

Studier visar att kontexten påverkar hur vi beskriver vår egen identitet. Säkerligen väljer majoriteten artister att lyfta fram sitt konstnärliga uttryck i intervju med en branschtidning inom musik, snarare än företagsgiggen. De lyfter dekorationen av tårtan, inte botten som gör den möjlig.

I eXpressions affärsutvecklingsprogram utgår vi ofta från teorin kring IKIGAI för att ställa in sin identitetskompass. Hur gör du?

#eXpressionUmeå

View on Facebook

sign up for our newsletter

Fashion, architecture or design? Enter your email address and enter your preferences and you will receive a notification when a new post matches your interests.