Tidigare i veckan deltog acceleratorn Future Retail Lab vid Svensk Handel Stiftelse Köpmannaförbundets höstmöte som genomfördes i Stockholm. Syftet var att redogöra för resultat och utveckling av affärsutvecklingsprogrammet och de 44 företag som sedan programstart utvecklats. Stiftelsen har delfinansierat satsningen som riktar sig till företag inom handel och till företag inom besöksnäring med inslag av handel. Under devisen ”framtidens handel är hållbar” har företagen erbjudits affärsutveckling för ökad affärsnytta, utveckling av nya affärsmodeller och samverkan. De resultat som redovisades bedömdes som mycket goda och flertalet bolag står idag starka trots en omvälvande tid kantad av digitalisering, globalisering, förändrade konsumentbeteenden och därtill – den just nu utmanande pandemin.
Pandemin har påverkat samtliga deltagande företag och många har snabbt behövt ställa om och förändra sina affärsmodeller. Programansvarig Annakarin Nyberg och affärsutvecklare Anna Wikholm Kjellberg beskriver detta som en explorativ affärsutvecklingsprocess där idégenerering, utveckling, verifiering och lansering sker parallellt. Andra viktiga omställningar som har bearbetats i affärsutvecklingsprogrammet, menar Nyberg och Kjellberg, handlar om kommunikation i fysiska och digitala miljöer. Stark digital närvaro har exempelvis visat sig vara mer betydelsefull än tidigare och det digitala värdskapet har, precis som i de fysiska miljöerna, spelat en mycket viktig roll under pandemin. Arbetet med dessa omställningsprocesser har krävt en hög arbetsinsats från företagen vilket också uppmärksammas av Hans Löwlund, tidigare ordförande i Svensk Handels Stiftelse Köpmannaförbundet och Finanschef vid Svensk Handel och nu senior rådgivare i Stiftelsen.
Future Retail Lab har på ett utomordentligt bra sätt fångat upp handelsföretagens behov av nya affärsmodeller för att anpassa butiksverksamheterna till en snabbt växande digital marknad där kunderna köpbeteenden i allt större grad styrs av online beteenden. Det handlar om att utveckla mötet med kunderna där den fysiska butiken klarar av att umgås med kunderna när dom har tid och möjlighet att planera sina inköp. Att 24/7 finns tillgängliga för inspiration och upplevelser via sociala medier och med det skapa ett tidsmässigt och gränsöverskridande möte, menar Hans Löwlund.
Löwlund får medhåll av Håkan Gustafsson, nuvarande ordförande i Stiftelsen och representant för norra Sverige och passar samtidigt på att lyfta fram andra viktiga aspekter av programmet:
Future Retail Lab har öppnat upp en nyfikenhet för nya sätt att bedriva handel. Jag ser tydligt hur företagen har fått vara med på en resa som stärkt dem både personligt och företagsmässigt i utvecklingen mot en framtida hållbar handel.
Acceleratorprogrammet genomfördes första gången 2019 och är nu inne på sin tredje och sista omgång vid företagsinkubatorn eXpression i Umeå. Sammantaget har 44 bolag från Umeåregionen, Örnsköldsvik, Skellefteå och Piteå varit en del av utvecklingsresan. Därutöver har Future Retail Lab återkommande genomfört publika och digitala event, exempelvis panelsamtal med intressenter inom näringen och workshops som riktat sig till kommunernas samtliga företag inom målgruppen. På så vis har acceleratorprogrammet nått ut bortom de bolag som har fått möjlighet att delta i själva programmet. Under 2021 har Future Retail Lab också fungerat som en testplattform för ett av Tillväxtverket finansierat projekt för kunskapsspridning under och efter pandemin. Inom ramen för detta projekt har en digital lärplattform för företag och affärsutvecklare lanserats.
Vi är glada över att ha medverkat till att möjliggöra detta utvecklingsprogram vars grund utvecklats genom samarbete mellan forskare, branschexpertis och affärsutvecklare. Tiden är nu mogen för en bredare nationell lansering och erbjuda ägarledda handelsföretag att utmana sig själva och med det utveckla sin affärsmodell och få hjälp med strategiska vägval, konstaterar Hans Löwlund, senior rådgivare i Svensk Handels Stiftelse Köpmannaförbundet.
Den externa finansieringen har varit viktigt för att kunna genomföra den treårige branschsatsningen som i sin tur stärkt många företag i Umeå och närliggande kommuner.
Utan extern finansiering hade vi inte haft möjlighet att bedriva affärsutveckling och arbeta strategiskt tillsammans med bolagen. Svensk Handels Stiftelse Köpmannaförbundet, Umeå kommun och eXpression Umeå har möjliggjort denna viktiga satsning för kompetensutveckling och för att göra skillnad på de orter där vi har verkat, menar Annakarin Nyberg programansvarig affärsutvecklare eXpression Future Retail Lab.
eXpression Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handels Stiftelse Köpmannaförbundet, Umeå kommun och delfinansieras via EU-strukturfonder.