Tanken på att skriva ett pressmeddelande kan upplevas som en rejäl uppförsbacke för många. Misströsta inte! Vi tagit fram några enkla handfasta råd som hjälper dig att både komma igång och hitta rätt bland vinklar, målgrupper och strategier.
Det är långt ifrån alla som har råd att köpa tjänster av kommunikations- och PR-experter för att skriva pressmeddelanden. På många sätt är PR ett hantverk, men liksom med det mesta går det att komma en bra bit på vägen på egen hand.
Här kommer fem heta tips som hjälper dig att komma igång.
Tips 1: fundera över nyhetsvärdet
Börja från grunden och ställ dig frågan om det du vill berätta är intressant för andra. Det kommer vara avgörande om en redaktör väljer att ta med din nyhet. Tajming är viktigt. Är det just nu som din nyhet är mest aktuell?
Ditt budskap bör vara något aktuellt, som intresserar många och gärna inträffar i närheten (närhetsprincipen).
Tips 2: bestäm vilka du vill nå
Ställ siktet rätt från början och välj vilka du vill rikta dig till. Det kommer hjälpa dig med alltifrån innehåll, hur du uttrycker dig och vilka journalister/påverkare du bör kontakta.
Tips 3: ha ett tydligt syfte och mål
Det ska vara glasklart för dig varför vill du nå ut med nyheten och vad insatsen ska åstadkomma både för dig och din valda målgrupp.
En klassiker är att utgå ifrån vad du vill att mottagarna ska veta, känna/tycka och göra efter att ha tagit emot budskapet. Denna typ av mål eller formuleringar kan vara svåra att mäta men däremot påminner de om att se från mottagarens perspektiv, du får en kompass att navigera efter när innehållet utformas.
Se även till att du har mål som är specifika, mätbara, accepterade/attraktiva, realistiska och tidsatta (så kallade SMARTa mål).
Tips 4: bestäm vinkel på nyheten
Media och påverkare som kurerar andras innehåll söker hela tiden efter något intressant att publicera – som passar det större narrativ och den kontext de befinner sig i för tillfället. Rätt val av vinkel och dramaturgi blir därför avgörande för publiceringsvärdet, vilket ökar dina chanser att få spridning.
Det gäller såklart att ha koll på de mediehus och påverkare du önskar ska förmedla din nyhet så att du kan leverera ett innehåll som är relevant för dem. Har du det?
Tips 5: ”keep it simple stupid”
Krångla inte till det.
Se till att nyheten är lätt att förstå och ta till sig. Blanda inte in för mycket utan håll dig till en huvudnyhet. Det är lätt hänt att man vill berätta allt möjligt, liksom smida medan järnet är varmt, men ofta blir det bara krångligt. Du vill vara en spjutspets som går igenom bruset och inte något trubbigt.
Gör det så enkelt som möjligt för den som plockar upp din nyhet att publicera. Jobba med rubriken, språket och tonen och skicka med riktigt bra bilder och eventuellt annat relevant material – kanske något rörligt?
Lycka till!