fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Företagen checkar in

Företagen checkar in

I veckan har företagen i Creativs checkat-in genom att diskutera de senaste sex månadernas arbete och utveckling samt presenterat en framtida handlingsplan. Presentationerna hölls inför hela teamet av eXpressions affärsutvecklare, bland annat med syfte att ge företagen nya perspektiv och inspel för deras fortsatta utveckling. 

Efter två intensiva dagar av företagspresentationer och så kallade check-ins har nu samtliga företag i Creatives gjort en omfattande genomlysning av sina respektive verksamheter. Utöver att presentera eventuella justeringar i affärsplanerna, har deltagarna även fått möjligt att diskutera sina främsta utmaningar och möjligheter inför det som ligger närmast inom räckhåll. Deltagarna har också presenterat målsättningar för de kommande sex månaderna och fått möjlighet att diskutera sina än mer långsiktiga mål. 

I samband med att vi stöpte om vår inkubatorsverksamhet till ett program har vi också passat på att utveckla våra halvårsvisa avstämningar. Utöver att presentera nuläge och önskat läge har varje bolag också presenterat en strategi för hur arbetet ska kunna genomföras. Hur ser handlingsplanen ut och på vilka vis kan vi – teamet på eXpression utgöra ett stöd? Att stanna upp, reflektera och sätta ord på sin utveckling är viktigt, konstaterar Anna Wikholm och Annakarin Nyberg, ansvariga för inkubatorsprogrammet vid eXpression.  

Sammanfattningsvis kan sägas att samtliga bolag har tagit stora steg i sin utveckling och flera företag har redan passerat de målsättningar de satte upp för sin första tid i programmet. Redan nu har några företag lämnat kontorsmiljön för att vidareutveckla sina verksamheter i egna lokaler. 

Nästa check-in kommer att ske i februari 2024, i samband med att det ettåriga inkubatorsprogrammet Creatives avslutas. Då utökas gruppen av åhörare till att även inkludera de övriga bolagen i programsatsningen.  

Vi kanske ska kalla det en check-out, där vi tillsammans med företagen tar en dialog om ett eventuellt fortsatt affärsutvecklingsstöd och hur behoven ser ut av att ha kvar sin plats i verksamheten, konstaterar Anna Wikholm Kjellberg.  

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

Nyheter

Umeås designframgångar på Stockholm Furniture Fair

signa upp för vårt nyhetsbrev