Avskalat och lugnt men ändå med större variation på utbudet. Så ser framtidens butik ut om du frågar inredningsdesigner Maria Östensson.
– Mycket handlar om att kunna använda butiksytan på nya sätt. Därför finns till exempel ett middagsbord och en arbetsplats i den här butiken, säger Maria Östensson.
Under helgens Umeå Fashion & Design finns hennes Future Shop att besöka på nedre plan i gallerian Utopia. Färgerna domineras av varmt rosa toner och inredningen rymmer metaller och ljust trä.
– Här har jag utgått från Umeå där det är mörkt och kallt och därför ska färg och form ge besökaren värme. Jag hoppas att det här ska inspirera både kunder och butiksägare, säger Maria Östensson.
Att miljöers utformning påverkar människor både psykologiskt och fysiskt är hennes grundtes. En butiksmiljön bör därför formges för att ge besökarna lugn och en känsla av att vilja stanna kvar.
– I dagens butiker ser det oftast annorlunda ut. Där är det vitmålade väggar och massor av prylar, en miljö vi blir trötta och stressade av, menar Maria Östensson.
Future Shop rymmer vid sidan om middagsbord, sittgrupp och arbetsplats även en liten kafédel.
– Det gäller att fundera på fler sätt att nyttja ytan. En butiksinnehavare kanske kan hyra ut en arbetsplats, ordna konferenser och ha kafé? Att ha liv i lokalen även när butiken har stängt och rymma andra verksamheter är ett sätt att jobba hållbart, menar Maria Östensson.
Hon betonar vidare att det för dagens butiksinnehavare går att ta flera steg mot detta med små medel; att det inte behöver vara komplicerat.
– Det är i det lilla skillnaden finns, menar Maria Östensson som efter att ha jobbat ett 20-tal år som inredningsdesigner i bland annat London och Barcelona nu flyttat åter till Umeå där hon nu driver Östensson Design Studio.
Artikeln är hämtad från VK
Skriven av Niclas Holmlund, niclas.holmlund@vk.se
Foto taget av AnnaKarin Drugge