cropped-Artboard-1-100.jpg

Guide – Intressentanalys

Guide – Intressentanalys

På eXpression Umeå talar vi ofta om hur viktigt det är att verifiera sitt värdeerbjudande för att skapa ett hållbart företag. Ett första steg i detta kan vara att inventera vilka personer och organisationer som berörs av din affärsidé och sen strukturera dessa.

Gör såhär:

  1. Börja med att lista alla intressenter som berörs av din affärsidé utan inbördesordning.
  2. Nu är det dags att strukturera dessa. Rita upp modellen nedan.
  3. Placera intressenterna från din lista i modellen.
  4. Bra jobbat! Du har nu strukturerat dina intressenter.
    Ett tips på nästa steg är att utveckla beskrivningen av intressenterna i rutan ”Håll nära” och därefter höra av dig till oss så kan vi kanske hjälpa dig att förverkliga din affärsidé.
I den här modellen placeras intressenter utifrån parametrarna Intresse för din affärsidé och Inflytande på din affärsidé. De hamnar således i fyra rutor, ”Bevaka”, ”Håll informerade”, ”Håll nöjda” och ”Håll nära”.
Elizabet Westerlund, grundare av det kroppsinkluderande och hållbara modeföretaget Skamlös Design.

Elizabet Westerlund vässar sin affärsidé genom NEST

Long read

De skapar magiska samlingsstunder för förskolan

Nyheter

Nu är ansökan till Summer eXpression öppen

Möt skaparen bakom Umeås nya queera kulturscen

signa upp för vårt nyhetsbrev