fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Här är finalisterna till det nya priset för umeåföretag

Här är finalisterna till det nya priset för umeåföretag

Idag offentliggjordes finalisterna till ”Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna” under ett livesänt arrangemang från Facit bar. Av totalt ett hundra nomineringar har Storspoven, Turborilla och Underbaraclara fortfarande chansen att kamma hem det nya priset. Den slutgiltiga vinnaren presenteras på Umeågalan den 24 mars.

Att komma fram till tre finalister bland alla dessa fina företag har varit otroligt svårt. Umeå har ett sådant rikt näringsliv och de kulturella och kreativa näringarna är inget undantag. Vi ska vara stolta över alla dessa starka branscher som betyder så mycket för vår region, säger Barbro Renkel, juryordförande och vd vid eXpression Umeå.

Det nya priset ska uppmärksamma företag i umeåregionen som använder kulturskapande eller andra kreativa processer som affärsidé eller som sin råvara – de så kallade kulturella och kreativa näringarna (KKN).

Sju jurymedlemmar har under hösten arbetat fram tre kandidater från totalt ett hundra nomineringar. Tre viktiga aspekter har tagits hänsyn till i processen: hur nytänkande företaget är, hur väl de bidrar till att stärka Umeås position som en attraktiv plats för företagande och i vilken utsträckning företaget bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

Det har varit otroligt intressant och berikande att få ta del av alla duktiga företagare och deras resor. Vi i juryn har verkligen haft en grannlaga uppgift och det har varit en intensiv och givande höst. Vi känner oss trygga i resultatet och är glada över att Umeås kreativa sektor synliggörs med ett nytt pris, säger Margareta Eriksson Lif, medarrangör, jurymedlem och ordförenade för Umeå Fabriks- och Hantverksförening.

Det nya priset ”Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna” är instiftat av Umeågalan i samarbete med eXpression Umeå och Umeå Fabriks- och Hantverksförening.

Juryn kommer nu utse en slutgiltig vinnare som offentliggörs under galan den 24 mars.

Här är de tre finalisterna till ”Årets företag inom KKN 2022” med juryns motivering:

Random Bastards/Storspoven

Random Bastards är en av Sveriges främsta konstnärliga kollektiv som lyckats bevara sin kreativa integritet samtidigt som man utvecklat en hållbar kommersiell verksamhet. I centrum står orubbliga värderingar som värnar om demokrati och gör-det-själv-anda. Random Bastards har visat att det går att skaka om en konservativ musikbransch genom nytänkande och normbrytande affärsmodeller som ger konstnärer större makt över sin konst. I samma anda har man, i snart två decennier, stått upp för jämställdhet och jämlikhet med ett resultat som få kan mäta sig med.

Turborilla

Första månaden hade Mad Skills 3,7 miljoner nedladdningar – Turborilla har gått från att vara en underdog till att ha etablerat sig som en världsaktör inom sin nisch. Genom att plocka in sina användare i designprocessen har företaget blivit en självklar del av många action sport-entusiasters liv världen över. Med Umeå som utgångspunkt har de byggt en stabil och långsiktigt hållbar organisation i en bransch som går för högtryck. Genom att vara drivande i det lokala branschnätverket hjälper de andra att lyckas och bidrar till att utveckla Umeå som spelutvecklingsregion. 

Underbaraclara

I en tuff mediabransch har Clara Lidström lyckats hålla fast vid sin profil och sitt varumärke samtidigt som hon förnyat sina plattformar och stärkt sin position. Med ett lokalt team i ryggen har hon utmanat de stora mediehusen genom att ständigt vara aktuell, aldrig ge upp och stå upp för sina hjärtefrågor – i synnerhet jämställdhet, en levande landsbygd och norra Sveriges betydelse. Med kreativ höjd har hon visat på ett alternativt liv som är hållbart och modernt. Clara har varit tongivande i utvecklingen av influencer marketing och inspirerat inte minst andra kvinnor att gå sin egen väg.

Årets jury:

  • Barbro Renkel, vd, eXpression Umeå (ordförande)
  • Emil Hägglund, affärsutvecklare och strategisk kommunikatör, eXpression Umeå
  • Margareta Ericsson Lif, ordförande för Umeå Fabriks- och Hantverksförening
  • Frida Nilsson, ledamot, Umeå Fabriks- och Hantverksförening
  • Stina Sjöström, ägare, Gamla Salteriet
  • Joakim Sandberg, regionkulturchef, Region Västerbotten
  • Olle Salmonsson, arkitekt SIR/MSA, Galleri Oss

LÄNKAR:

Jesper Karlsson, RecoMended

Bolagen som bidrar till hållbar textilindustri

Summer eXpression 2022 deltagare

De går från idé till färdig produkt under Summer eXpression

Nyheter

Acceleratorprogrammet eXpression Future Retail Lab analyseras

Nyheter

Se sändningen: Investerare som går mot strömmen

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.