Redan i början av april stod det klart att Ingrids Underkläder från Umeå är nominerade i kategorin Årets Butik på Retail Awards. Den 13 maj i samband med handelns nationella branschfest avgörs vem som är vinnare.
Motiveringen lyder:
Kombinationen djupt sortiment och personlig service i högsta klass har gjort att Ingrids underklädesbutik blivit en destination för kvinnor kring Umeå. Medarbetarna har en gedigen produktkunskap och jobbar flitigt för att dela med sig av den till alla som besöker butiken. Visionen om att ge varje kvinna en vacker och stabil bysthållare lever kvar sedan starten 1956, och trots att retaillandskapet förändrats står Ingrids dammode stadigt kvar som en uppskattad aktör hos kunderna.
Att erbjuda ett specifikt sortiment till en tydligt nischad kundgrupp är någonting vi med stor sannolikhet kommer att se mer av framöver. Det är också intressant att se att personlig service och god produktkännedom präglar juryns motivering. Det är två av de aspekter som återkommande lyfts fram i de diskussioner som vi just nu leder och som handlar om hur handeln kan stå rustad inför framtida möjligheter och utmaningar, menar Annakarin Nyberg, programansvarig vid Future Retail Lab.
Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Vinnarna i de tretton kategorierna utses av namnkunniga jurygrupper och presenteras på Retail Awards-galan. Galan är handelns egna branschfest med mingel, prisutdelning, middag, underhållning och efterfest.
Programmet Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet och delfinansieras även av EU strukturfonder. Hösten 2019 genomförs en pilot i Umeå, för att sedan öppna upp för ett nationellt intag.