fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Johns gjutjärnsdrömmar blev starten på ny satsning 

Johns gjutjärnsdrömmar blev starten på ny satsning 

En kombinerad mortel och pepparkvarn i gjutjärn blev starten på en spännande satsning för John Andersson. En produkt han började utveckla under Summer eXpression 2017 och som tog honom både till svenska ambassaden i Tokyo och inredningsmässan Formex. Men det var först när han tog kontakt med Andreas Stridkvist hos Lyrestad Gjuteri som han kände att morteln Gravitas kunde bli verklighet.  

Lyrestad Gjuteri var i mina kretsar kända som det skickligaste gjuteriet i Sverige. Där formar man sandformarna för hand och gjuter som man gjorde förr i tiden. Deras specialkompetens gör att de arbetar lika vant mot svensk verkstadsindustri som de gör med konstverk, kommersiella produkter och restaurationer av kulturminnen. Att arbeta med klassiska material och traditionella hantverksmetoder har alltid varit intressant för mig. Jag upplever att det är där nya idéer kan få fäste, berättar John. 

Under tiden som Andreas och John arbetade med att få fram en prototyp blev det uppenbart att de arbetade väldigt bra tillsammans. De kompletterade varandras kompetenser och hade dessutom samma intressen inom formgivning, matlagning och produktutveckling.  

Andreas Stridkvist, vd Lursta Cast Iron
Foto: 日本工業大学【公式】

När John tog kontakt med oss hade jag påbörjat arbetet och tankarna kring Lursta Cast Iron och insåg ganska snart att hans mortel var en produkt som jag gärna ville sälja via Lursta. Vi kom överens om ett royaltyupplägg där Lursta skulle ha rättigheterna till Gravitas. Efter att vi började jobba ihop klickade vi väldigt bra och Johns kompetens var precis vad vi behövde få in i företaget. Att han hade ett stort intresse för mat var såklart ett stort plus då många av Lurstas produkter handlar om just mat, berättar Andreas Stridkvist, vd Lursta Cast Iron. 

Tillsammans med Andreas pappa, gjutmästaren Peter, startade de Lursta Cast Iron AB. Visionen är att Lursta ska vara en självklarhet i alla hem och att de med sin tidlösa design kan skapa morgondagens klassiker som ärvs i generationer. John ansvarar för formgivning, innovation och produktutveckling, och han ser arbetet med gjutna produkter som något ansvarsfullt.  

När väl en modell är beställd ska den kunna användas under lång tid och inte mycket går att ändra. Det ansvaret lockar mig, att hela tiden kritiskt tänka igenom saker ordentligt. Det föder oväntat mycket kreativitet och förädlar ens idéer. Att i bakhuvudet alltid ställa sig frågor som “Är den här idén värd att smälta järn för? Är den här idén värd 1300 grader?” tror jag är nyttigt, säger John. 

John Andersson

Om idén är bra och tillverkningen lyckas kan resultatet bli en älskad produkt som går från generation till generation då gjutjärn är svårt, om inte omöjligt, att slita ut. Skulle produkterna bli helt obrukbara går de alltid att gjuta om till något nytt. 

Den handhållna portionsmorteln Gravitas har varit med ända från start, därefter har de tagit fram en hamburgarpress, en stekpanna och några mindre produkter. Förutom de egna produkterna arbetar de även tätt med flera av Stockholms mest högprofilerade restauranger för att ta fram specialritade lösningar. På nytänkande och vackra sätt bidrar de till intressanta matupplevelser av högsta klass. Ett projekt som ligger närmast på tur är ett passionsprojekt med Stefan Ekengren, ansvarig kock på Hantverket i Stockholm.  

Portionsmorteln Gravitas
Foto: Johan Gunséus
Hamburgerpress
Foto: André Nordblom

Vi har under lång tid arbetat tätt och nöjesdrivet med Stefan för att ta fram en pannkakspanna som vi kommer att kalla Arvet. Det är den finaste pannan jag känner till och vi hoppas att fler ska känna likadant, att många generationer ska få äta pannkakor stekta i denna panna, berättar John. 

Pannkakspannan Arvet
Foto: Roland Persson och Erik Ögnelooh
Pannkakspannan Arvet
Foto: André Nordblom

John avslöjar också att vi även kommer få se en annan före detta Summer eXpression-deltagares produkt bli verklighet hos Lursta Cast Iron.  

Det stämmer, vi planerar att tillsammans med Felicia Hjelmqvist tillverka och sälja en av produkterna som hon formgav under sin medverkan i Summer eXpression. På sikt kommer vi säkert att vara öppen för fler samarbeten. Bra idéer finns därute! 

Text: Maria Persson
Headerbild: Erik Ögnelooh och Roland Persson.

Long read

Utmanar bilden av den traditionella arkitekten 

Nyheter

Exklusivt event med Sveriges första doktor i redesign

Nyheter

Upplev en ny slags butik i Utopia

Experten lär dig att laga dina plagg

signa upp för vårt nyhetsbrev