cropped-Artboard-1-100.jpg

Kundresa, målgrupp och segmentering 

Kundresa, målgrupp och segmentering 

Onsdag den 26 april höll eXpression Umeå en workshop för deltagarna i inkubatorsprogrammet Creatives. Workshopen faciliterades av Christian Malmsten från Säljlabbet. Inför workshopen fick deltagarna förbereda sig genom att besvara frågor som bland annat handlade om vilken målgrupp de bör prioritera och vilken kundnytta de erbjuder genom sina företag.  

Under workshopen genomfördes en omfattande gruppövning där deltagarna reflekterade över kundresan och fördjupade sig i dess olika delmoment: 

  • Kundens behov
  • Utvärdera alternativ
  • Tveksamhet
  • Beslut
  • Leverans / genomförande
  • Förändringar över tid

Deltagarna gav många inspel i diskussionerna och bland annat betonades vikten av att fördjupa sin förståelse för kundnyttan. Detta var någonting som gruppen återkom till vid delmomenten behovsdiskussion, beslutsprocess och leverans /genomförande. Kundnyttan handlar enligt Malmsten om tre faktorer; tid, pengar och /eller människor.  

Att få korn på och förstå den förväntade kundnyttan i sin målgrupp är tveklöst den viktigaste faktorn om man vill göra hållbara affärer över tid, konstaterar Christian Malmsten vid Säljlabbet.  

Christian Malmsten – Säljlabbet

Förmiddagen avrundades med diskussioner om kundsegmentering och dess betydelse för säljprocessen. Under hösten 2023 återkommer Christian Malmsten till eXpression Umeå för att ta steget vidare mot försäljning tillsammans med deltagarna i inkubatorsporgrammet.  

Vill du läsa mer om just kundsegmentering? Ta del av guiden som utvecklades under i projektet Framtidens hållbara besöksnäring. Besök vår kunskapsbank. 

Headerbild fotad av: Malin Grönborg

Long read

De skapar magiska samlingsstunder för förskolan

Nyheter

Nu är ansökan till Summer eXpression öppen

Möt skaparen bakom Umeås nya queera kulturscen

Färgsprakande explosion av queerkultur i studion

signa upp för vårt nyhetsbrev