Minna är född och uppväxt i Umeå. Efter tre års resande utomlands vände hon hem till hemstaden för att studera International Business Program vid Handelshögskolan i Umeå. Efter två utrikesterminer i Lissabon och Köpenhamn jobbar hon nu på eXpression med en alternativ affärsmodell och ett verktyg som tagits fram för att mäta värdeskapande inom kulturella och kreativa näringar av forskare på Umeå universitet.
Minna, du har varit ute och rest i världen men har flyttat hem till Umeå, hur kommer det sig?
Jag valde att flytta tillbaka till Umeå på grund av att jag saknade att vara nära vänner och familj i kombination med jag var nyfiken på den internationella inriktningen på civilekonomprogrammet på Umeå Universitet, som faktiskt är ganska unikt för Umeå. Jag har alltid haft en stor passion för att resa och bo utomlands, och kände därför att den internationella inriktningen kunde hjälpa mig att öka möjligheterna för en internationell karriär. Fyra år senare känner jag mig dock ganska till freds med att starta min karriär inom Sveriges gränser.
Du är senaste tillskottet av anställda hos eXpression Umeå. Vad har du för koppling till konstnärliga, kulturella och kreativa näringar?
Jag har alltid haft ett stort intresse för mode, design och musik och har därmed alltid haft som målsättning att arbeta med någonting inom de industrierna. Parallellt med studierna jobbade jag på en klädbutik i stan. Utöver detta har jag växt upp med en mamma som är väldigt intresserad av design i form av inredning, en pappa som har varit engagerad i musik samt har själv uppskattat att rita och måla till stor utsträckning som liten.
Dessutom gillar jag att jobba med nya företag, under våren har jag arbetat med marknadsföring och kommunikation på ett nytt techföretag i Umeå.
I forskningsprojektet du och forskare från Handelshögskolan jobbar med undersöker ni nya affärsmodeller, varför då?
Kort och gott så går forskningen ut på att undersöka och påvisa hur företag inom konstnärliga, kulturella och kreativa näringar kan samverka med andra företag för att växa och bli starkare tillsammans genom cooperation och co-creation, och på så vis skapa värde såsom socialt, kulturellt och symboliskt värde snarare än att huvudsakligen fokusera på ekonomiskt värde. Med andra ord, hur företag inom dessa industrier kan växa på bredden och skapa värde genom att samverka och dela erfarenheter och kunskap inom sina nätverk snarare än att se varandra som direkta konkurrenter.
Håll utkik i eXpressions kanaler för mer info om projektet.
Tre snabba med Minna Åberg
1) Du säger att du gillar mode, finns det något märke du gillar extra mycket?
Jag skulle inte säga att jag har något specifikt ”favoritmärke” utan handlar gärna från många olika märken. På senare dagar har jag även intresserat mig mycket för hållbart mode och stödjer gärna varumärken som delar det tankesättet!
2) Vilket plagg är din favorit?
Jag uppskattar ofta ”less is more”, och därmed är mina favoritplagg ofta ett par riktigt snygga jeans eller en skinnjacka.
3) Du gillar att resa, vilken plats skulle du helst besöka
Just nu är jag väldigt nyfiken på att antingen utforska Sydamerika eller åka till Australiens västkust!