fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

LinkedIn blev illustratörens nya plattform för samarbeten

LinkedIn blev illustratörens nya plattform för samarbeten

För snart ett år sedan valde Daria Chrobok att satsa på Linkedin som en plattform för tillväxt. Det var ingen självklarhet. Där och då kämpade hon med sociala medier och hade ingen bra plan för hur hon skulle komma vidare. Idag är det hennes främsta källa för nya uppdrag.

Jag gillade inte sociala medier generellt men jag ville berätta för andra om mitt företag och förstod att jag behövde ge det en chans. Efter att jag tog tag i saken på riktigt har företagandet fått sig en rejäl skjuts, säger Daria Chrobok.

Daria är i grunden doktor i plantfysiologi och driver DC SciArt som skapar tekniska och vetenskapliga illustrationer för det akademiska området.

Daria Chrobok valde att satsa på LinkedIn som en plattform för tillväxt för ett år sedan. Det visade sig vara helt rätt för henne.

Trots att uppdragen rullade in växte känslan i henne att det var dags att ta nästa steg i sitt kommunikationsarbete.

Sociala medier hade aldrig lockat henne tidigare. En stor del i det var känslan av osäkerhet kring att visa upp sig själv och ta plats. Därför blev hon nästan själv mest överraskad när hon plötsligt betalat för en ganska dyr LinkedIn-onlinekurs.

Det kom till en punkt då jag kände att det var dags att ta hjälp av en expert. Jag kom över en person som erbjöd distanskurser. Hon hade något jag ville ha och jag tog chansen. Det visade sig vara ett lyckodrag, säger Daria.

I processen insåg Daria att det här med sociala medier var ganska kul. Det krampaktiga släppte lite ytterligare när hon insåg att man inte behövde förställa sig utan att det handlar om att vara sig själv.

DC SciArt skapar vetenskapliga illustrationer. Avancerade processer görs begripliga genom smart och lättsmält visualisering.

Människor gör affärer med andra människor, inte med företag eller organisationer.

Daria Chrobok

En av de viktigaste insikterna var att människor gör affärer med andra människor, inte med företag eller organisationer. De vill inte se en logo utan riktiga personer och lära känna dem, menar Daria.

Även om det var kul att komma i gång fanns motståndet till viss del kvar. Osäkerheten ville inte släppa.

Jag började skapa videos som jag la ut på LinkedIn. Jag var superosäker men engagemanget ökade och jag började ganska snabbt få nya kunder. Det var som att en ny värld sakta öppnade sig, säger hon med ett leende.

”Göm dig inte bakom en logo”. Daria använder LinkedIn för att nå ut till både nya och gamla kunder genom att fokusera på sånt som skapar värde.

Daria beskriver att hon inte producerar supermoderna saker, utan älskar att skriva och utforska sitt eget uttryck. Innehållet varvas med illustrationer, texter om högt och lågt och videos eller bilder.

Jag försöker förmedla känslor och energi, att visa upp mig själv och vara personlig men samtidigt behålla det professionella.

Just den professionella biten har varit en utmaning för Daria. Hon har vuxit upp i en kultur där pengar mer var ett nödvändigt ont än en tillgång. Onlinekursen som hon gick hjälpte henne att ta nya steg.

Ja, jag har verkligen behövt utmana mig att tänka annorlunda och sträcka på mig, att inte kompromissa och vara mer professionell. Det är viktigt att lära sig att ta betalt och inse sitt eget värde. Jag är tacksam att jag tog mod till mig och vågade satsa, avslutar Daria Chrobok.

DARIAS TIPS TILL DIG SOM VILL KOMMA I GÅNG MED LINKEDIN:

  • Fyll i allt i din profil, det gör att du når längre.
  • Ha en bra profilbild.
  • Bestäm vilket värde du vill skapa och för vem.
  • Var inte rädd att exponera dig själv, göm dig inte bakom en logo.
  • Sätt upp tydliga och mätbara mål.
  • Ha en plan för vad du ska publicera och håll dig till planen. Det hjälper dig att vara kontinuerlig vilket bidrar till ökad räckvidd.
  • Ta hjälp av de som gått före!

###

Besök DC SciArts hemsida och se till att följa Daria på LinkedIn.

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev