fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Markus förvandlar betong till ny och uråldrig design

Markus förvandlar betong till ny och uråldrig design

Markus Larsson driver sedan några år tillbaka Kreativ betong och är just nu aktuell som en av deltagarna i eXpression Design. Han gillar idén av att blanda gammalt och nytt och ser möjligheter när andra ser skrot. Möt Markus mitt i processen i affärsutvecklingsprogrammet som avslutas med en vernissage i maj.

Berätta om ditt företag och din kreativitet: 

Det var så att det saknades ett antal kantstenar till vår uppfart, så jag tänkte: ”Jag gör egna!” Och när jag ändå höll på så gjorde jag några betongbänkar. Där insåg jag att jag tycker om den grå och robusta att betongen. Sedan bollade jag idén om att starta eget med en kompis som är revisor. Därifrån har mitt kreativa skapande vuxit och jag har även börjat nosa på andra typer av material. 

Hur skulle du beskriva ditt kreativa uttryck? 

Jag gillar idén om att blanda det som är gammalt med det som är nytt. Lite som programmet ”Nygammalt” som gick på tv under 70 och 80-talet. Jag är väl ingen skrotnisse direkt, men jag försöker se en potential i det som andra ser som skräp. Sedan har jag med åren blivit mer intresserad av design och nyfiken på olika uttryck. Nu funderar jag på att lägga till ”Design” till mitt företagsnamn.

Kan du ge nån ledtråd om vad vi kommer få se från dig på lanseringen i maj? 

Det blir något med patina som förhoppningsvis lyser upp tillvaron. 

Hur skulle du beskriva processen med din produkt?

Den har varit som en bergochdalbana. Ena stunden så har jag varit supertaggad och känt mig oövervinnlig, för att en vecka senare vara nere på noll igen. Det har varit en och annan återvändsgränd. Jag har fått möjlighet att gräva lite djupare i en kreativ mylla och kunnat bolla idéer med övriga deltagare. Sedan har jag fått möta flera tillverkare och sett vilka möjligheter som finns idag.

Vad hoppas du förmedla med produkten? 

Jag vill förmedla en känsla av att något som genom åren ärgats av väder och vind åter kan få stå i rampljuset.

Länkar

Har du en affärsidé?

Vi erbjuder en rad olika affärsutvecklingsprogram anpassade för idéer och startups i olika faser. Läs mer om alla erbjudanden och välj det som passar dig bäst.

Foto: Bea Holmberg

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev