fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Två nya bolag kliver in i inkubatorn

Två nya bolag kliver in i inkubatorn

eXpression Umeås inkubatorprogram Creatives har fått tillökning i form av Anna Morén och Ängsfälla. Två exempel som visar på bredd och kreativ höjd i innovationsmiljön. Eller vad sägs om en vodka smaksatt med lokal björksav och en genomskinlig blompress?

Två nya bolag kliver nu in i inkubatorn: Anna Morén som skapar premiumprodukten Björkvodka och familjeföretaget Ängsfälla som säljer en vacker transparent blompress med samma namn.

Karin Holmberg, som sköter om det mesta runt Ängsfälla, en produkt designad av dottern Elin, sjuder av energi och tillförsikt:

Hela familjen involverad: Elin Holmberg står bakom designen av blompressen Ängsfälla, företagandet sköts främst av hennes mamma Karin och för produktionen stöttar pappa Per. FOTO: Privat.

Vi ser framemot att få vistas i en kreativ miljö och träffa andra som man kan utbyta kunskaper och erfarenheter med. Det finns en sådan styrka i att lyfta varandra. Vi har redan haft vårt första möte med vår coach och det var verkligen inspirerande. Känner mig är så lyckligt peppad, säger Karin Holmberg från Ängsfälla.

Anna Morén är precis i startgroparna och kommer nyligen från en lyckad första upplaga av sin Björkvodka. Hårdrockstrummisen och kommunikatören tappar egen björksav och producerar tillsammans med Tevsjödestilleri denna omtyckta premium vodka.

Rocktrummis och entreprenör i en perfekt kombination. Anna Morén ligger bakom produkten Björkvodka. FOTO: Bea Holmberg.

Jag sökte till expression och Creatives för att jag visste att här kan jag få precis den hjälp jag är i så stort behov av, för att ta mitt företag vidare, det vill säga: coachning i produktutveckling, finansieringslösningar, marknadsanalys och mycket annat. Sen är det ju en ren njutning att få vara en del av denna kreativa inkubator, med alla trevliga människor, inspirerande miljöer och inte minst de finfina resurser jag får tillgång till, som exempelvis verkstaden makerspace, säger Anna Morén.

Generellt vill jag lära mig mer om företagandet och allt vad det innebär. Det handlar mycket om att få vägledning i att lägga upp strategier och planer som leder till att företaget utvecklas. Vi hoppas kunna nå ut till en större marknad, avslutar Karin Holmberg.

HAR DU EN AFFÄRSIDÉ SOM DU VILL FÖRVERKLIGA?

eXpression Umeå har en rad affärsutvecklingsprogram anpassade och designade för att stötta dig som har en affärsidé inom de konstnärliga och kulturella näringarna.

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev