fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

DET KULTURELLA, KREATIVA OCH KONSTNÄRLIGA ENTREPRENÖRSKAPET TAR PLATS PÅ GRAND HÔTEL

DET KULTURELLA, KREATIVA OCH KONSTNÄRLIGA ENTREPRENÖRSKAPET TAR PLATS PÅ GRAND HÔTEL

Den 22 januari på Grand Hôtel i Stockholm anordnar eXpression Umeå, Region Västerbotten och Umeå kommun ett nationellt framtidsseminarium tillsammans med forskare, beslutsfattare, experter och ledande entreprenörer. Syftet är att lyfta hur viktiga kreatörer är i formandet av framtidens hållbara utveckling – hur de utmanar alltifrån affärsmodeller till samarbetsformer och ständigt är en källa till ny inspiration. Deltar gör bland andra Shima Niavarani, skådespelerska och artist, Clara Lidström, digital entreprenör, författare och opinionsbildare, Jerry Engström, entreprenör och tidigare global marknadschef vid Fjällräven samt Lotta Ahlvar, trendexpert och textildesigner.

I anslutning till invigningen av Västerbotten på Grand Hôtel 2020, startskottet för tre veckor om det hållbara ledarskapet, kraftsamlar eXpression Umeå tillsammans med Region Västerbotten och Umeå kommun till ett nationellt seminarium med temat: ”Det kreativa och konstnärliga entreprenörskapet banar väg” där både värdeskapande nätverk och framtidens hållbara entreprenörskap står i fokus.

Tillsammans med ledande kreatörer, beslutfattare, investerare och forskare diskuteras de banbrytande kulturella, kreativa och konstnärliga näringarnas betydelse för nya affärsmodeller, hållbar utveckling och gränsöverskridande samarbeten.

– Som en av Sveriges ledande inkubatorer för kulturella, kreativa och konstnärliga näringar har vi en viktig roll i att lyfta branscherna som på många sätt leder väg, konstaterar Marlene Johansson, VD för eXpression Umeå. Idag är de kreativa näringarna högt på agendan inom svensk politik, inte minst vad gäller betydelsen för svensk exportindustri och hur det kreativa entreprenörskapet bryter ny mark och utgör en viktig del i formandet av framtidens hållbara affärer. De här är kreatörer som redan idag tar en självklar plats på den nationella och internationella arenan och av dem finns mycket att lära.

– De kreativa näringarna är starka i hela norra Sverige, i både städer och på landsbygden, därför känns det otroligt viktigt att dessa får ta plats under våra gemensamma veckor på Grand Hôtel, säger Thomas Hartman, chef för enheten Externa relationer och strategisk platsutveckling vid Region Västerbotten. I och med den digitala transformationen har den globala marknaden på kort tid blivit mycket mer tillgänglig och nya möjligheter uppstår hela tiden. Det är väldigt spännande att se hur de kreativa näringarna anpassar sig, hittar nya vägar framåt och utmanar traditionella mönster ­– det är och har varit en framgångsfaktor för Västerbotten.

Dagen innehåller föreläsningar, panelsamtal och intervjuer som som speglar de kreativa branschernas starka framväxt och möjligheter.

I samtalen deltar Shima Niavarani, skådespelerska och artist, Clara Lidström, digital entreprenör, författare och opinionsbildare, Jerry Engström, entreprenör och tidigare global marknadschef vid Fjällräven samt Lotta Ahlvar, trendexpert och textildesigner.
​Dessutom medverkar Anna Lidström, forskare vid Borås textilhögskola, designer och stylist, Demian Horst, biträdande Prefekt vid Designhögskolan i Umeå, Anna Parry, medgrundare av designstudion Proto Proto, Anna Olofsson, marknadschef Umeå kommun samt Maria Bengtsson, professor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Dagen leds av Annakarin Nyberg, forskare, entreprenör och affärsutvecklare vid eXpression Umeå.

​FAKTA OM KULTURELLA OCH KREATIVA NÄRINGAR (KKN):

Kulturella och kreativa näringar (KKN) består av företag med kulturskapande eller kreativa processer som sin affärsidé eller som sin råvara. Det finns också företag som bygger vidare på andras skapande, exempelvis genom distribution och handel eller genom utveckling av digitala tjänster med kulturellt innehåll. (Tillväxtverket)

KKN är ett samlingsbegrepp som enligt Tillväxtverket utgörs av femton branscher: arkitektur, design och formgivning, film, foto, konst, kulturarv, litteratur, media och marknadskommunikation, mode, musik, måltid, scenkonst, slöjd och konsthantverk, spelutveckling samt upplevelsebaserat lärande. De kulturella näringarnas kärna är det konstnärliga verket.

För mer information:

Marlene Johansson
VD eXpression Umeå
marlene.johansson@expressiomumea.se
070-674 95 39

Thomas Hartman
Enhetschef, Externa relationer och strategisk platsutveckling vid Region Västerbotten
thomas.hartman@regionvasterbotten.se
​070-666 49 95

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev