FRAMTIDENS MODEINDUSTRI: UMEÅKREATÖRER I SAMTAL MED LOTTA AHLVAR

 In Creative Corporation, Event, Future Retail Lab, Nyheter

Fredagen den 24 april genomfördes den tredje omgången av eXpression Live. I ett livestreamat samtal om framtidens modeindustri möttes trendexperten Lotta Ahlvar, det kreativa kollektivet Random Bastards, Karin Björk och Malena Hjärpe, verksamma i sina företag Design by Björk och Pattern by Malena för ett digitalt samtal om framtidens modeindustri.

I samtalet lyftes frågan vilka möjligheter och utmaningar som nischade designers står inför idag. Hur fungerar produktioner och kollektionssläpp när arbetet behöver ställas om och tillvaron vänds upp och ner? Och vad händer post-corona?

I samtalet framgick att samtliga företag och kreatörer ställer om på ett eller annat sätt, och Lotta Ahlvar menade att den nu rådande situationen kan innebära möjligheter för nischade och flexibla aktörer med starka digitala kanaler.

De stora modekedjorna hade det tufft redan innan Coronapandemin och där har vi redan nu sett konkurser och uppsägningar. Entreprenörer och företag som är starka digitalt och har fokus på hållbarhet kommer ha goda förutsättningar att finnas kvar, spår Lotta Ahlvar.

Ett exempel på en sådan aktör är Random Bastards som under fredagen lanserade nya produkter via sina digitala kanaler. Det kreativa kollektivets representanter Erik Hörstedt och Marian Dembiciewics uttryckte i samtalet att de inte är fullt lika sårbara och beroende av de förändringar som just nu sker i omvärlden.

Vi arbetar inte med kollektioner som man gör traditionellt med släpp på vår, höst, sommar och vinter. Vi producerar och släpper produkter när det passar oss. Att våga göra sin egen grej är ett måste för oss, annars dör kreativiteten menar Erik Hörstedt, en av deltagarna i det framgångsrika kollektivet.

Med i samtalet var också mönsterkonstruktören Malena Hjärpe, just nu aktuell med digitala pdf-mönster som riktar sig mot en för Hjärpe ny målgrupp: människor med sömnad som hobby.  De digitala mönstren säljs sedan en tid tillbaka via den digitala plattformen etsy.com och för att nå ut med sina mönster har Malena inlett ett samarbete med den finska influencern Malenami. Samarbetet sker i syfte att stärka sitt eget varumärke men också för att nå ut bredare med sina produkter och tjänster.

Ett gott samarbete stärker varumärket! Varumärket och passionen för entreprenörskap är enormt viktigt för att överleva som företagare, konstaterar Malena Hjärpe.

Karin Björk, grundare av Design by Björk och aktuell med byxor för rullstolsburna, lyfte fram utmaningar i produktionsleden som uppstått som en konsekvens av att de fabriker i Italien som anlitas för sömnad har påverkats av Covid-19. På grund av den rådande situationen har de italienska fabrikerna tvingats ställa om sin produktion med kort varsel för att anpassa dem efter de nya behov som pandemin har gett upphov till. Karin delade även med sig av sina framtida satsningar på den internationella marknaden.

Att hitta samarbeten är något som jag arbetar aktivt med. Självklart vill jag nå ut internationellt eftersom min målgrupp finns in hela världen, säger Karin som under hösten besöker Oslo under Artic Design of Sweden.

Samtalet modererades av Annakarin Nyberg, programansvarig vid eXpression Future Retail Lab.


Recommended Posts
Kontakta oss

Skicka oss gärna ett mail så svarar vi så fort vi kan.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search