fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

FULLSATT NÄR KRICKELIN BESÖKTE UMEÅ

FULLSATT NÄR KRICKELIN BESÖKTE UMEÅ

Den 27 augusti bjöd eXpression Umeå in till föreläsning med Kristin Lagerkvist, i sociala medier känd som Krickelin. Kristin driver idag en av Sverige största livsstils- och inredningsbloggar och har även samlat stora följarskaror på Instagram. Närmare 150 personer kom för att inspireras av Kristin.

Under rubriken ”Hållbara relationer – både i det digitala och lokala nätverket” beskrev Kristin hur hon byggt upp sina socialamedieplattformar och hur hon arbetar med fysisk och digital butik. Den trovärdighet och de stora följarskaror som Kristin har etablerat över åren är idag starkt bidragande till framgångarna.

Utöver arbetet som influencer, fotograf och föreläsare driver Kristin sedan några år tillbaka även en butik i Varberg där bland annat den egna klädkollektionen finns till försäljning. Framtagandet av produkter och etableringen av butiken har varit möjligt, bland annat tack vare Kristins följarskaror på nätet, men också genom smart växelverkan mellan de digitala nätverken och de mer traditionella och analoga kanalerna. Butiken är belägen i Varberg och utgör idag ett av de utflyktsmål som drar besökare till staden.

Vi har byggt upp flera kanaler att luta oss mot och använder också de nätverk vi har byggt upp digitalt under åren. Vi hade inte överlevt utan vår stora digitala närvaro. Det kan låta enkelt men det finns också en baksida. Det här är en närvaro som vi aldrig kan ta semester från – det gäller att ständigt vara aktiv och påminna om sin existens, berättar Kristin Lagerkvist.

Kvällens åhörare fick med sig många råd om hur man kan tänka för att skapa upplevelser i en butik men också råd till den som själv vill etablera sig på nätet. 

Föreläsningen var välbesökt och eXpression Umeå passade på att presentera de bolag som redan i september startar sin resa mot framtidens hållbara handel i eXpressions acceleratorprogram Future Retail Lab. Dr Annakarin Nyberg, programansvarig för acceleratorn ledde en panel med de deltagande bolagen och som fick möjlighet att berätta om sina målsättningar, utmaningar och möjligheter. Dessutom diskuterades frågor om hållbarhet, konkurrens och samarbeten. 

Simon Nordberg ägare av Childrenshouse.se och en av de utvalda deltagarna i acceleratorprogrammet fick möjlighet att ge sin syn på framtidens butiker och behovet av ny och upplevelsebaserad teknik.

Vi måste agera och ta till oss ny kunskap för att överleva i den allt mer digitaliserade och globala marknaden. De stora tekniska lösningarna är inte alltid svaret. Många gånger hittar vi de smarta lösningarna mitt framför oss – de behöver nödvändigtvis inte vara kostsamma eller tekniskt avancerade.

Övriga bolag som har tagit plats i det sex månader långa programmet är: Bigaro, Duå, Eljest, H&H, Kaffefamiljen, Linné & Grankvist, Pia Stylist, Sisters in Law, Swedish Beauty Factory, Team Scandi samt Incrade.

Programmet Future Retail Lab är en satsning vid inkubatorn eXpression Umeå, företagsinkubatorn som skapar förutsättningar för företagande inom kreativa och kulturella näringar. I programmet ska utvalda entreprenörer och ägardrivna bolag fokusera på framtidens hållbara handel tillsammans med branschexperter och forskare.

Fotograf: Matilda Audas Björkholm @matildastillvaro

För mer information:

Annakarin Nyberg 
annakarin.nyberg@expressionumea.se 
tfn 0706679443

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

Nyheter

Häng med på Young Startup Day 2024

signa upp för vårt nyhetsbrev