fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Unika kundbehov är nyckeln till framtidens handel

Unika kundbehov är nyckeln till framtidens handel

Företag som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga inom handeln behöver anpassa sin kundupplevelse i sina olika säljkanaler mot kundens önskemål menar Karin Lindahl, ägare och VD för Indiska.

eXpression Umeå besökte 14 november Breakits event Retail Tech 2018 för att lyssna och diskutera trender inom handeln. Dagen rivstartade med Jarno Vanhatapio, grundare och VD för NA-KD och följdes sedan av flertalet framgångsrika handlare, investerare, influencers med flera. De två återkommande frågorna under dagen berörde Amazons inträde på svenska marknaden och marknadsföring via influencers.

Majoriteten av eventets besökare var enade att Amazons inträde på den svenska marknaden kommer innebära hård konkurrens för företag med generiska produkter och som konkurrerar genom prispressning, samtidigt som företag med egna varumärken tros kunna bibehålla sin konkurrenskraft och få stöd av Amazons ingång.

Som ett litet startup kan det vara riskfyllt att gå in på Amazon. Det kräver att man tänker efter och gör en bra plan. Ens företag måste tillföra något unikt till Amazon, annars är det en väldigt dyr e-tailer menar Jonas Carlsson VD på Friendly Swede som har majoritet av sin försäljning via Amazon.

Flera av talarna lyfte även möjligheterna och fällorna att marknadsföra företaget via influencers och sociala medier. Genom åren har flera influencers förstått sitt värde och med detta har priset för deras tjänster skjutit i höjden. Sofi Fahrman, grundare av Sofis Mode och känd influencer menar att många företag misslyckas med beställningen av marknadsföring genom influencers eftersom förväntningarna är otydliga. Genom att vara transparant och arbeta tillsammans med bolaget i planeringen så blir resultatet mycket bättre.

Nycklarna till en lyckad marknadsföring med influencers är trovärdighet och långsiktighet, Sofi Fahrman.

Genomgående för talarna vid Retail Tech 2018 var att framgångsrika företag behöver bra förståelse för sin kund och företagets nyckeltal. De företag som ser fysiska butiker som viktiga marknadsföringskanaler och komplement till e-handeln har goda förutsättningar för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

Nyheter

Häng med på Young Startup Day 2024

signa upp för vårt nyhetsbrev