Textil- och modeindustrin är en av världens största klimatbovar. Nu måste branschen förändras. Mot bakgrund av det skapades initiativet NEST – New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry. Under våren 2022 erbjuder NEST en kostnadsfri accelerationsprocess som likt en katapult hjälper startups att lyfta sina innovativa idéer för att lösa de problem som industrin står inför.
Textil- och modeindustrins mycket stora påverkan på miljön är kopplad till en linjär och odigitaliserad värdekedja. För att förändra det krävs innovation och nytänkande i varje del av kedjan, från idé genom affärsutveckling till affär. Nu finns NEST för att Sverige som nation ska ta lead för att ställa om en bransch som haft stor betydelse för oss tidigare – och nu kan ha det igen.
NEST skapades av fyra inkubatorer
Det är Borås INK, eXpression Umeå, Sting och Xplot som ligger bakom den nationella satsningen och stöttas av Sveriges Innovationsmyndighet Vinnova, branschorganisationen TEKO, Textilhögskolan i Borås och näringslivet. Målet är att genom att kombinera inkubatorernas specialistområden, från textil till tech, och geografiska spridning från Umeå i norr till Lund i söder, tillsammans identifiera och utveckla tillväxtbolag som med nya lösningar kan bidra till den omställning näringslivet behöver.
“Det behövs innovation och nya företag som gör saker på ett annat sätt än det vi har gjort innan. Man kan tänka kring nya affärsmodeller, eller att gå ifrån de traditionella behandlingarna i de våta processerna, rent tekniska utmaningar som kanske kan lösas med nya produktionstekniker, robotisering och AI. Men kanske också att göra kundupplevelsen på ett annat sätt. Vi kanske inte kommer äga alla våra produkter i framtiden utan att kunden upplever att de avstår något. Jag tror få upplever att det blev försämrat med streamingtjänsten kontra en dvd som man ägde förut. Det skulle kunna vara en lösning för vår bransch också,” säger Cecilia Tall, generalsekreterare vid TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag.
I NEST får de entreprenörer som deltar tillgång till ett branschöverskridande nätverk och nischkunskap. Det är ett kostnadsfritt, intensivt program som hoppas ge deltagarna en katapulteffekt så att de snabbare och till lägre risk kan lansera och kommersialisera sin produkt eller tjänst.
Ansökan är öppen
Ansökan till programmet öppnade den 7 februari. De entreprenörer som antas till NEST får affärsutveckling och deltar i boot camps som gästas av branschexperter och forskare. Programmet avslutas med ett pitchevent där vinnarna kan ta sig vidare in i en inkubationsprocess med fortsatt stöd från samtliga inkubatorer, möjlighet till verifieringsbidrag på upp till 300 000 kr och chans att vinna ett stipendium från TEKO.