Svenska handelskammaren i Hongkong livesände under tisdagsmorgonen ett seminarium på temat ”The Future of Innovative Materials”. Seminariet berörde avgörande aspekter på hur vi skapar en hållbar modeindustri, exempel på nya material och företag som jobbar mot detta ändamål.
Modeindustrin är en av de branscher som har störst negativ påverkan på klimatet och det krävs många förändringar för att vi ska nå en hållbar framtid. En av seminariets deltagare Edwin Keh, CEO of HKRITA, ett forskningscenter i Hong Kong, menar att tre av de viktigaste aspekterna för att nå en hållbar modeindustri är:
- Hållbarhet över tid, hur vi bibehåller värdet av material längre.
- Att förändra sättet vi använder kläder och material.
- Att vi tänker bortom det tidigare hållbara uttrycket återanvänd och återvinn. “We need to re-imagine, re-purpose and re-think the industry”. Modeindustrin behöver vara en kraft som bidrar till att göra jorden och vattnet renare, inte bara klimatneutralt.
Seminariets deltagare som utgjordes av forskare, innovationsledare, entreprenörer och kreatörer inom modeindustrin enades om att arbetet att nå en hållbar modeindustri behöver ske gemensamt och att det är avgörande att startups samarbetar med andra startups, små- och stora företag.
Trots att arbetet att nå en hållbar framtid kan framstå övermäktigt finns det många företag som tar viktiga steg mot en sådan framtid. Däribland Jenny Fredricssons svenska företag, Re:newcell som utvecklat ett nytt material, ”Circulose pulp”. Genom att upcycla begagnade plagg med hög cellulosahalt (såsom bomull och viskos) skapar de det nya materialet Circulose pulp som kan användas i produktion av nya kläder. Deras enda nuvarande fabrik är baserad i Kristinehamn, men i slutet av året planerar de att öppna en ny anläggning för att kunna öka produktionen.
Deltog i seminariet gjorde även Peter Bäckström, ansvarig för H&M Foundations tävling Global Change Award. Deras tävling stödjer företag som utvecklar nya produkter för en hållbar modeindustri. Några av de senaste vinnande företagen är:
- Galy som utvecklar labbodlad bomull som växer 10% snabbare än vanlig bomull och endast kräver 20% av resurserna,
- Feature Fibres som med hjälp av DNA kan framställa fiber med specifika egenskaper såsom vindtäthet eller viss färg utan att behöva behandla materialen i efterhand (ofta med miljöfarliga ämnen), samt
- Fairbrics som utvecklat en metod för att omvandla koldioxid till polyesterpellets.
Lösningarna kan låta som rocket science och även om företagen är i utvecklingsstadiet ser samtliga fram emot att kunna lansera produkter på marknaden inom ett fåtal år.
Ytterligare ett startup deltog på seminariet, Unspun som har utvecklat en process för att sy jeans ”On-Demand”. Med hjälp av kroppskannrar som placerats i företagets butik och popups gör kunderna en mätning av kroppen och beställer därefter jeans utifrån egna preferenser. Jeansen skickas sedan till kunden inom 3 veckor. På det sättet minskar företaget behovet av lager och att vissa varor och storlekar inte säljs.
Seminariet livesändes från The Mill i Hong Kong och går att ses i efterhand via följande länk, https://www.swedenhk.com/sustainable-fashion-days/
Deltog i seminariet gjorde:
- Rebecka Lundin – Multi Entrepreneur & Sourcing Manager
- Peter Bäckström – Global Change Award at H&M Foundation
- Åsa Östlund – Program Manager for the research program Mistra Future Fashion at RISE
- Jenny Fredricsson – Business Manager at Re:newcell
- Edwin Keh – CEO of HKRITA
- Walden Lam – Chief Hustle & Co-Founder of Unspun