Perfect Fit Technologies, som erbjuder en B2B-lösning för klädföretag att sälja skräddarsytt mode, utses till vinnare i NEST-pitchtävlingen och mottagare av TEKOs stipendium på 75 000 kr.
Resultatet offentliggjordes efter att juryns poäng räknats samman den 31 maj 2023. Under den digitala pitchfinalen deltog 16 bolag från hela Sverige som hade kvalificerat sig genom att delta i NEST Bootcamp och NEST Katapult.
Perfect Fit Technologies, grundat av Wendy Heijne, kommer att använda prispengarna för att vidareutveckla sin verksamhet. Heijnes företag, Studio Heijne, har länge fokuserat på design och produktion av skräddarsydda och personifierade kläder. Perfect Fit Technologies är en naturlig vidareutveckling av varumärkets unika försäljningsargument.
Juryn, som bestod av ledare och experter från modeindustrin, hyllade företagets vision om att leda modebranschen mot en mer hållbar framtid genom att erbjuda kläder med perfekt passform som produceras på beställning.
Att vinna NEST är en bekräftelse från branschexperter att jag är på rätt spår. Med hjälp av prispengarna kan jag nu börja utveckla den första prototypen,” sa Wendy Heijne, grundare av Perfect Fit Technologies. Nästa steg blir att hitta mjukvaruutvecklare och experter inom mönsterkonstruktion som vill vara med på resan, fortsätter Heijne.
Initiativet NEST startade 2022 av Borås INK, eXpression Umeå, STING och xPlot, i syfte att bidra till en mer hållbar textil- och modeindustri. Partners inkluderar Gina Tricot, KappAhl, OnceMore® från Södra, Sandqvist, Swedish Fashion Association och Textilia.
Stort grattis till Perfect Fit Technologies, en värdig vinnare i en jämn final! Vi är övertygade om att vägen framåt mot en hållbar textil- och modeindustri är tillsammans och ser med glädje att communityt NEST växer. Nu börjar planeringen för nästa omgång av NEST, och vi laddar för en spännande nyhet till hösten, säger Annelie Rådhall, projektledare för NEST.