Under onsdagen 25 september var det dags för årets 10 unga formgivare från Summer eXpression 19 att lansera unika designprodukter i begränsad upplaga på Designtorget i Stockholm.
–Vår ambition är att studenterna efter programmet ska känna sig starkare, både i sin roll som ung formgivare och som entreprenör. Därför blir samarbetet med Designtorget en viktig språngbräda, säger Barbro Renkel senior affärscoach eXpression Umeå.
Lanseringen invigdes med en pressträff där media gavs möjlighet att intervjua designstudenterna, följt av en vernissage. Det blev säljstarten av produkterna i Designtorgets butik och webb. Produkterna kommer att finnas till försäljning fram till årsskiftet.
–Vi vill synliggöra unga formgivare och duktiga producenter som finns runt om i hela Sverige. Vår ambition är att de unga formgivarna från eXpression ska ges möjlighet att visa upp sina produkter, skapa nya kontakter och samarbeten som banar väg för såväl nya innovationer som företag, säger Josefine Wikström Nilsson, PR & Marketing Manager, Designtorget.
I årets brief har formstudenterna fått i uppdrag att ta fram en produkt som hjälper människor att leva ett mer hållbart liv. Med fokus på bruksföremål och kreativitet i nära samarbete med lokala tillverkare lanseras nu produkterna i en begränsad upplaga exklusivt för Designtorget.
Om programmet Summer eXpression
Summer eXpression genomförs för att synliggöra, utveckla och knyta ihop unga formgivare och duktiga producenter som finns i regionen. Kontakterna som skapas banar väg för såväl nya innovationer som företag. Med programmet vill vi hylla väldesignade bruksföremål och bidra till fler lokalproducerade och designade produkter samt agera språngbräda för ett fortsatt entreprenörskap.
Frågor
Barbro Renkel
barbro.renkel@expressionumea.se
070-555 97 23