Future Retail Lab
Framtidens handel är hållbar
Idag ställs nya krav på en omställning för företag inom handeln och för företag som befinner sig i gränslandet mellan handel, besöks- och upplevelsenäringarna. Detta som en följd av globalisering och digitalisering samt den just nu pågående Coronapandemin. Faktorer som bidrar till förändrade förutsättningar för en redan hårt utmanad bransch. Vi ser idag exempelvis hur kund- och konsumentbeteenden förändras och att fysiska och digitala butiker och andra mötesplatser spelar nya roller för kunden. För att kunna möta dessa förändrade förutsättningar och skapa en framtida och hållbar handel och besöksnäring är behovet av ny kunskap, digitala verktyg och ett utforskande av nya affärsmodeller större än någonsin.
Acceleratorprogrammet eXpression Future Retail Lab gavs för första gången 2019 – 2020 och deltog gjorde 12 drivna företag från den kreativa Umeåregionen i syfte att skapa tillväxt och utvecklas som hållbara företag. Just nu deltar 16 bolag från Umeåregionen. Bolagen utgör en heterogen grupp av nya entreprenörer och ägardrivna bolag.
Tillsammans med tung expertis i form av forskare, branschexperter och affärsutvecklare utbyttes erfarenheter kunskaper inom exempelvis varumärke, digitala strategier och konceptutveckling. Programmet är idag utvärderat, utvecklat och anpassat efter de förutsättningar som följer av rådande pandemi.
Programinnehåll
- Strategisk varumärkesinriktning, kommunikationsstrategi och PR
- Affärsmodeller och omvärldsanalys
- Konsumentbeteende och målgruppsanpassning
- Visualisering och försäljning på webb och i butik
- Bolagsanpassade socialamediestrategier
- Statistik och analys
- Internationalisering/exportmognad
- Organisation, ledarskap och teambuilding
- Hållbara produktionssystem för morgondagens handel, inköp och logistik
- Finansiering och investeringsstrategier för tillväxt
- Värdskap
Vem borde söka
Programmet vänder sig till nya entreprenörer och ägardrivna bolag inom handeln samt till bolag som befinner sig i gränslandet mellan handel, besöks- och upplevelsenäringar där vi ser allt tydligare branschglidningar. Syftet är att skapa tillväxt, utveckla nya affärsmodeller och former för samarbeten.
Urvalskriterier:
Sökande bolag ska:
- Vara ett ägardrivet bolag
- Kunna avvara tid motsvarande programmets upplägg
- Ha befintliga kunder och försäljningskanaler (digitalt och/eller fysiskt)
- Ha etablerade kundrelationer
- Bedriva ett hållbarhetsarbete, alternativt ha påbörjat ett sådant
- Kunna uppvisa tillväxtpotential
- Ha en tydlig målbild om varför man går in i acceleratorprogrammet
Därutöver bör sökanden vara driven, kreativ och öppen inför att tänka och agera i nya banor samt uppvisa en samarbetsvilja i relation till andra deltagare i gruppen. Vi strävar även efter att skapa en sammansättning av deltagare med representanter från olika näringar.
eXpression Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbudet, Umeå Kommun och delfinansieras via EU-strukturfonder.
Startdatum: 31 aug 2021
Slutdatum: 31 mars 2022
FAQ
Våra erfarna affärscoacher hjälp dig gärna att hitta ditt nästa steg. Kontakta någon av dem för att få råd. Vi värnar om dina idéer och tillämpar full sekretess på allt du diskuterar med oss.
Programdeltagande hos eXpression Umeå är kostnadsfritt. Det vi kräver av dig är din tid och ditt engagemang*.
Däremot är det viktigt att du säkrar en inkomst under din tid i inkubatorn. Saknar du anställning eller intäkter från ditt företag kan du kontakta våra affärscoacher för råd om finansiell stöttning. Du hittar kontaktuppgifter till dem här.
*I inkubatorsprogrammet Creatives tar vi betalt för din kontorsplats.
I vårt inkubatorsprogram Creatives har du möjlighet att välja mellan tre olika kontorsplatser:
- Cleandesk
- Eget skrivbord
- Studio
I de övriga programmen ingår en cleandesk plats och möjligheten finns att hyra ett eget skrivbord eller studio.
För att få tillgång till en kontorsplats måste du söka och antas till något av våra program.
För kreatörer som sökt och antagits till våra affärsutvecklingsprogram har vi möjlighet att hjälpa kreatörer på flertalet sätt, genom workshops med experter inom vissa områden såsom marknadsföring, försäljning, tillverkningsprocess, IPR mm. Dessutom har vi så kallade internationaliseringscheckar med syfte att främja internationell handel.
Vi kan även hjälpa dig som kreatör att navigera i finansieringsdjungeln och undersöka möjliga finansieringslösningar för just din idé, innovation eller företag.