Tisdagen den 23 mars avrundades arbetet med de sexton deltagande bolagen i programomgång två av acceleratorprogrammet eXpression Future Retail Lab. Programmet har tillfört ny kunskap, nya digitala verktyg och bidragit till att utforska frågor som rör framtidens hållbara handel, besöks- och upplevelseindustrier. De deltagande bolagen har under nio månader fått möjlighet att fördjupa sig inom olika kunskapsområden. Allt från exempelvis affärsmodellsanalys, omvärldsbevakning, varumärkesarbete, kommunikationsstrategier, sociala medier, konsumentbeteende, till frågor som rör försäljning, logistik, internationalisering och ledarskap. Under den elfte och avslutande träffen presenterade bolagen nya och uppdaterade affärsplaner samt berättade om framtida mål och visioner.
Bolagen gavs också utrymme att reflektera över acceleratorprogrammets betydelse genom en digital utvärdering. Bland annat lyftes styrkor som ny kunskap, ökad tillväxt, breddade nätverk, nya och utvecklade affärsmodeller, ett utvecklat strategiskt hållbarhetsarbete och nya kunskaper inom kommunikation och varumärkesbyggande. Utöver detta hade ett antal nya samarbeten med bolag inom och utom gruppen av deltagare inletts. Allt detta sammantaget, uttryckte deltagarna, har varit särskilt värdefullt under den turbulens som coronapandemin har medfört.
Coronapandemin innebar att hela programupplägget förändrades, bland annat gavs flera träffar digitalt, behovet av nya kunskaper blev tydligt samtidigt som dessa kunskaper behövde omsättas och prövas omedelbart i handling. En sådan explorativ och snabb affärsutveckling har varit både lärorik, intensiv och framgångsrik och vi ser flera exempel på bolag som verkligen har accelererat sin utveckling – mitt under pågående pandemi! Men förändringarna har inte varit helt enkla, nya krav har ställts på alla inblandade. Det handlar till exempel om hur ny kunskap kan förmedlas digitalt, tillvaratas och prövas likväl som hur affärsutvecklingsprocesser kan digitaliseras, konstaterar Annakarin Nyberg, programansvarig Future Retail Lab.
Värderingen visade även att acceleratorprogrammet har skapat förutsättningar för deltagande bolag att tillföra struktur och att arbeta mer strategiskt och målinriktat. Därutöver gav bolagen uttryck för värdet av att arbeta tillsammans med kombinationen av branschexperter, forskare och andra deltagande bolag. Med stöd av denna sammantagna kompetens och erfarenhet har deltagarna skapat förutsättningar att verifiera sina verksamheter, arbetsmetoder och strategier. Detta menar deltagarna, har bidragit med värde i form av stärkt självförtroende, ökad energi och framtidstro. Nedan följer ett axplock av återkoppling från deltagande bolag:
Jag rekommenderar alla att ta chansen och söka till FRL. Det är inte bara en företagsaccelerator utan även utvecklande för dig som person.
Jag har lärt mig se på mitt företagande med andra ögon. Lärt mig vikten av struktur, planering och sett möjligheter som jag inte kände till.
Jag har satt upp nya mål och fått energi till att pröva nya grepp som ökat omsättningen i företaget.
Jag har fått en djupare förståelse för vilken ”väg” jag vill ta med företaget. Tagit en tydligare ledarroll.
De deltagande företagen erbjuds fortsatt affärsutveckling vid eXpression Future Retail Lab och det planeras för en fysisk träff för bolagen så snart det är möjligt att genomföra. Den tredje programomgången av Future Retail Lab sträcker sig över ett upptagningsområde från Örnsköldsvik i söder till Luleå i norr, inklusive kranskommuner.
eXpression Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbudet, Umeå Kommun och delfinansieras via EU-strukturfonder.