Prylnörden och outdoor-gurun Kenneth Shaw hade länge gått och drömt om att tillverka egna produkter för friluftsliv. Efter flera år i branschen och tusentals mil på leder och spångar blev till slut drömmen verklighet genom Sarek Gear. Med fokus på minimalism tillverkar de ultralätta produkter med omsorg om natur och människor. Allt sker för hand, i Umeå.
Även om visionen funnits under lång tid var det så sent som i våras Sarek Gears blev ett bolag. Kenneth Shaw, som kallas Ken, även grundare av webbshopen backpackinglight.se – där Sarek började som ett inhouse-projekt – hade länge sett behovet av närproducerade lättviktsprodukter.
Allt tog fart då det blev svårare med leveranser utifrån. En dröm blev till slut verklighet. Produktionen togs hem till Umeå och nu har Kenneth och teamet stenkoll på alla led i tillverkningen, inte minst när det kommer till kvalitet och hållbarhet.
Idag är Sarek Gear i fullgång med att designa, producera och sälja lättviktsutrustning inom friluftsliv, främst tält, ryggsäckar, packingpods och tunna liggunderlag.
Sker verkligen all produktion i Umeå?
Ja, allt är görs här. Fram till för en månad sedan är det Ken och Christian (Johansson, enligt utsago en sykonstnär när det kommer till friluftsgrejer) som arbetat fram produkterna. Just nu samarbetar vi dessutom med en friluftsdesigner i Finland, och ett forskningsteam på RISE, för att ta fram vår nästa 70-litersryggsäck. Förhoppningen är att släppa den under våren 2022, berättar marknadsansvarige och delägare Marcus Falck.
Sarek Gear har ett flertal ambassadörer som är ute och testar deras produkter. Genom dem får de ovärderliga råd och feedback.
Varje produkt har uppdaterats ett antal gånger för att bättre motsvara kundernas förväntningar tack vare de insikter användarna kommit med. Sen har vi ju även testat en hel del själva också, säger Marcus.
Återvunna PET-flaskor blir tält och ryggsäckar
Materialet som används i produktionen av tält och ryggsäckar är främst Dyneema. Marcus berättar att det är en extremt slitstark fiber som görs av återvunna pet-flaskor och är 100 procent vattentätt. Dyneema ska vara cirka 15 gånger starkare än stål vilket gör att man kan använda väldigt tunna tyger och ändå få samma, eller till och med bättre, egenskaper än de mer vanligt förekommande materialen Silp-Poly och nylon.
Vi håller dessutom på att testa andra material nu, bland annat Ecopac Ultra, som har liknande egenskaper som Dyneema. Vi prioriterar material som reducerar CO2-utsläpp, är återvunnet och framför allt väger lite, säger Marcus.
Produkterna tas fram med stor noggrannhet
Feedbacken på produkterna har hittills varit riktigt bra. Marcus säger att de tidigare jobbat med en del varumärken som startat i fel ände. Där man tar fram en idé, skickar dem till Asien för massproduktion och är för snabb med lanseringen. De vill inte göra samma misstag.
Framkommer det fel så blir det svårt att justera då volymerna varit för höga och varumärkena tappar status ganska snabbt.
Marcus fortsätter.
Vi har skapat Sarek utifrån vad kunderna vill ha och jobbar sakta fram våra produkter tillsammans med våra ambassadörer. Vi vill inte hamna i ett läge där vår trovärdighet ifrågasätts. Vi ska producera de bästa och lättaste produkterna på marknaderna och då får man inte vara slarvig.
En nischad marknad gör det lättare att förstå sin målgrupp
För Sarek Gear har det varit en fördel att valt ett smalare spår mot en tydligt nischad marknad – det vill säga ultralätta och hållbara friluftsprodukter som tillverkas för hand. Företaget har bara funnits sedan i våras men projektet har två år på nacken och dessutom har Ken lång erfarenhet av att sälja, använda och diskutera liknande produkter med andra fantaster. Idag har man en tydlig bild av vad som efterfrågas och följer instinktivt förändringar och nyheter på området.
Vi kan följa trender och hålla en dialog med våra kunder på ett annat sätt än om vi skulle vara för breda. Det är också en starkt växande målgrupp då lättvikt är något som efterfrågas av allt fler. Våra vattentäta och ultralätta ryggsäckar är väldigt sköna att bära, även för den som enbart ska ut på en dagsutflykt. Allt fler prioriterar att bära lätt.
Nu deltar ni i eXpression Future Retail Lab, vad vill ni utveckla?
Vi behöver lyfta blicken. Programmet har gett oss kunskaper i både varumärke och marknad och bidragit till att spetsa verksamheten ännu mer. Vi behöver främst hjälp med att öka produktionshastigeten men såklart finns det alltid saker att utveckla. Inte minst varumärket, kommunikationen och hur vi ska lansera våra produkter i framtiden, säger Marcus Falck.
Marcus Falcks bästa tips för att vandra lätt
Börja smått – du behöver inte lägga en förmögenhet på att byta utrustningen helt. Prioritera och uppdatera de grejer som oftast väger mest såsom tält, liggunderlag, sovsäck. När du fått ned vikten på dessa behöver du inte en lika tung och stor ryggsäck.
Man kan ha som mål att ”de tre stora”, det vill säga SOVA, SKYDD och BÄRA, ska väga omkring 3 kilo tillsammans. Då kommer vandringen bli betydligt mer njutbar.
När man bär lätt blir det mer motiverat att packa fler lyxprylar upp på fjället, som några öl, mer godis eller fiskeprylar. Unna dig den lyxen.
Backpacking Light har guider som hjälper dig att ta ett första, lättare steg.