fbpx

Svensk produktion ett måste i framtiden

Svensk produktion ett måste i framtiden

eXpression design hade inte varit något utan samarbetet med de lokala tillverkarna. De sitter på värdefull kunskap om tillverkningsmetoder, material och hantverk som de delat med sig av till deltagarna. Vi har pratat med fyra av de tillverkande företagen för att höra hur de upplevt programmet och hur tankarna går kring svensk produktion. 

Anders Hörnblad driver AH Träprodukter i Överhörnäs utanför Örnsköldsvik. Han har drivit eget sedan 1980 och specialsnickeri sedan 1994. Han tillverkar mestadels på beställning från kund, allt från köksinredningar till fönster och dörrar i specialmått. I programmet har han jobbat med Lillemor Holmgren som tagit fram en uppdaterad variant av en pigtittare. Ett samarbete som fungerat bra. 

Anders Hörnblad driver AH Träprodukter i Överhörnäs. Foto: Jonas Forsberg.

Jag började med att göra en fysisk prototyp som hon fick hålla i, det gjorde det lättare att prata kring produkten istället för att titta på en ritning tillsammans. Utifrån den prototypen kunde vi sedan göra ändringar, berättar Anders. Vi har haft synpunkter båda två kring produkten vilket är fullt förståeligt när man inte är van vid att jobba med trä. En del idéer är inte praktiskt genomförbara men då får man hitta lösningar tillsammans.  

Edvardssons i Bredbyn tillverkar både egna möbler men även emballage till industrin, de är med som tillverkare för andra året i rad. 

Ann Strandberg. Foto: Jonas Forsberg.

Man är inne i sin egen produkt och tillverkning också kommer det någon utifrån och har andra tankar och åsikter än vi är vana vid, det är lärorikt men kan ju vara lite jobbigt emellanåt också, säger Ann Strandberg med ett skratt. Förra programomgången fick vi utmana oss lite och utnyttja en av våra maskiner på ett sätt som vi inte är vana med, det var nyttigt och utvecklande, säger Ann. 

Edvardssons i Bredbyn. Foto: Jonas Forsberg

Örnsköldsviks Skärcentra, ÖSAB, är också med för andra gången och den här omgången jobbade de med Angelica Timander som tog fram en ljuslampett utskuren i plåt. 

Vi har varit med hela vägen kan man säga. Hon hade gjort en bra prototyp i kartong som vi kunde använda som underlag när vi ritade upp den i datorn. Sedan var det bara att tillverka den, det har fungerat jättebra berättar Björn Andersson, produktionschef hos ÖSAB. 

Björn Andersson och Andreas Byström från ÖSAB. Foto: Jonas Forsberg.

Att tillverkarna sitter på enormt mycket kunskap är värdefullt, men deras kunskap får inte ändra för mycket av produkten tycker Björn. 

Som tillverkare tycker jag att det är viktigt att kreatören ska känna att det är deras produkt, att det är de som gjort den. Vi kan bistå med vår kunskap men den måste fortfarande ha kreatörens känsla och vara deras design, så vi får inte lägga oss i för mycket kring själva formen. 

Örnsköldsviks Skärcentra, ÖSAB. Foto: Jonas Forsberg.

Vi upplever att både klimatet och pandemin har bidragit till att både konsumenterna och kreatörerna sätter större värde på produktionen, man vill helst få sina produkter tillverkade så nära som möjligt. Något som även tillverkarna tycker är viktigt. 

Svensk produktion kommer vara ett måste i framtiden om vi ska få det svenska samhället att leva vidare. Vi måste börja handla dyrare av oss själva än billigare av andra om svenska företagare ska överleva, konstaterar Roger Vedin, VD Ågrenshuset. 

Roger Vedin, VD Ågrenshuset. Foto: Jonas Forsberg.

Att tillverka lokalt gagnar inte bara tillverkaren utan fler runtomkring också, säger Björn Andersson. 

Under programmet ska deltagarna som sagt ta fram en produkt som tillverkas lokalt, men under programmet berörs även de andra delarna som rör produktframtagning. Ekonomi, emballage, marknadsföring. Man måste ha koll på alla leden, något både Ann Strandberg och Roger Vedin håller med om. 

Produktion Ågrenhuset. Foto: Jonas Forsberg.

Jag tycker att det är jättebra att det finns en förankring affärsmässigt. När produkterna ska ut och säljas i affären måste de kunna säljas och det måste landa ekonomiskt så att säga, säger Roger Vedin, VD hos Ågrenshuset. 

Det är inte klart förrän det är ute hos kund. Det ska kunna fraktas på ett vettigt sätt och hålla hela vägen fram till kunden. Det är inte enkelt. För kreatörerna måste det här programmet vara helt super!, avslutar Ann.  

Foto av Jonas Forsberg. www.jfp.se

Inspirationsföreläsning med HAHA Studio

Nyheter

Lyckad försäljning för sommarens unga formgivare

Guider

Så blir din kundsegmentering relevant

Nyheter

Nu kan du nominera till Umeågalans nya pris

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.