cropped-Artboard-1-100.jpg

Tävling lockar studenter att kliva utanför sin comfort zone 

Tävling lockar studenter att kliva utanför sin comfort zone 

Den 8 december är det dags för UMA Furniture Fair. Det är en studentdriven tävling för studenter vid arkitekthögskolan i Umeå. Syftet är att studenterna ska utveckla sina färdigheter och sin förståelse för hantverk, material och möbler, som ett arkitektoniskt element. Ambitionen är att så många som möjligt ska kliva ur sin comfort zone och formge och producera en möbel. 

– Utöver att vara lite ledsen över att inte kunnat delta själv så är det otroligt kul och imponerande att se vad folk fått ihop vid sidan av typ fyra hundra procent studier, säger Jonas Eltes, en av jurymedlemarna. 

Tävlingen arrangeras för andra året i rad och årets tema är “Object for lighting” där uppgiften är att skapa ett objekt som på ett eller annat sätt interagerar med ljus. Under onsdagen den 7 december sammanstrålade juryn för bedömning. Där deltog Jonas Eltes som representant från eXpression tillsammans med Maria Luna Nobile, Richard Conway och Håkan Hansson från arkitekthögskolan.  

– Över lag tycker jag det är bredden, det prestigelösa formatet och alla bidragen som gör tälingen så inspirerande och rolig! När det kommer till bedömning är jag personligen lite extra svag för de mer extrema bidragen. De som till exempel sticker ut i sin enkelhet, hantverk eller att de är udda och som ändå lyckas behålla ett intressant och unikt formspråk, säger Jonas Eltes

Alla bidragen tillsammans med vinnarna presenteras i form av en vernissage i entrén på Arkitekthögskolan torsdag den 8 december.  

UMA Furniture Fair är ett studentinitiativ av studenterna Fredrika Lindvall, Axel Gillblad och Richard Lövby där Expression Umeå är stolt sponsor. 

Nyheter

Kreativa Norrland intar kvarteret Utopia på nytt

Nyheter

Skapa framtidens trygga och attraktiva Umeå under Prototype Week

Erik Glas vinner Young Startup Award 2025

Elizabet Westerlund, grundare av det kroppsinkluderande och hållbara modeföretaget Skamlös Design.

Elizabet Westerlund vässar sin affärsidé genom NEST

signa upp för vårt nyhetsbrev