Nu är andra rundan av det populära kulturarvsprogrammet i gång. I affärsutvecklingsprogrammet ökar entreprenörer sina kunskaper om hållbara designprinciper och lär sig metoder för att nyttja kraften i det västerbottniska kulturarvet. Satsningen är ett samarbete mellan eXpression, RISE och Västerbottens museum.
Det känns otroligt inspirerande att vara igång med höstens omgång. Ett härligt gäng entreprenörer från olika branscher med anknytning till kulturarv. Just mixen i gruppen är en styrka, det bidrar till att deltagarna ger varandra nya perspektiv och delar erfarenheter, säger Fanny Lindén, programansvarig för Kulturarvsprogrammet.
Programmet tar avstamp i det västerbottniska kulturarvet. Genom digitalisering, designkunskap och innovationsutveckling är målet att stärka hållbar tillväxt och innovationskraft inom kulturella och kreativa branscher i övre Norrland. Syftet är också att lyfta berättelser om dessa kreatörer och deras kreativa processer.
Kulturarvsprogrammet är en del av projektet Creatives for Longevity som drivs av eXpression och RISE, Västerbottens museum finns även med som en samarbetspartner. Programomgången sträcker sig från 20 oktober till 2 mars.
HÄR ÄR HÖSTENS DELTAGARE:
- Bärkraft i Norrland
- Storspov Design
- Viktoria Melinder
- Norrträdgårdens Design
- Formskaparna
- Fotograf Andreas Palmen
- Shayan Råd Media
- Gonza-Ra
- Simon Hussmo
- Willfix
- Relinndesign
- A New Sweden
- Liv Bladh AB
- Halo fine jewlery