Veronica Janunger driver Suitcase Opera, det lilla och flexibla operakompaniet. Flexibiliteten gör att operakompaniet kan tillgängliggöra opera som konstform till en bredare målgrupp utan att denna målgrupp behöver resa till stora operahus.
När jag ringer Veronica för intervjun är hon djupt försjunken i redigering av videoklipp som ska ut på Ålidhemskyrkans sociala kanaler. Sen i höstas vikarierar hon som församlingspedagog och arbetar främst med kyrkans musik- & barnverksamhet, parallellt med att hon utvecklar sitt företag Suitcase Opera. Pandemin har slagit hårt mot scenkonst- & musiknäringarna och så även på Suitcase Operas verksamhet. Alla projekt från 2020 flyttades fram eller ställdes in och situationen krävde nya lösningar samtidigt som den skapade tid för planering.
Vad är då Suitcase Opera?
Suitcase opera är det lilla och flexibla operakompaniet som gör föreställningar på nya och ibland oväntade platser och som med enkla medel ger publiken en musikalisk och känslomässigt stor upplevelse berättar Veronica Janunger, grundare av Suitcase Opera.
Genom att bedriva ett mindre operakompani med mindre ensemble, mindre rekvisita och en smidig och flexibel scenografi kan vi ta oss till och framföra opera på platser som inte större kompanier kan. Stora institutioner gör stora och resurskrävande produktioner som inte kan sätta upp sina föreställningar var som helst, där kan vi som är små och mer lättplacerade komma in som ett komplement och göra opera mer tillgänglig för alla.
Veronica är själv född och uppvuxen i Örnsköldsvik och eftersom hennes hemstad inte har någon operascen fick hon resa för att uppleva konsten. Det var den stora kärleken för opera och klassisk musik som konstform och drivet att tillgängliggöra denna för flera som var bakgrunden att hon, tillsammans med hennes vän och dåvarande kollega Esther von Schoenberg startade Suitcase Opera.
Jag föll för opera i mitt första möte med denna. Det var när jag såg Ingemar Bergmans Trollflöjten när jag var 6 år på tv. Mamma spelade in den på videokassett och jag såg den varje vecka i minst ett år, berättar Veronica.
Med kompaniets flexibilitet är det akustiken som avgör var Suitcase Opera kan framföra sina föreställningar. Veronica berättar att de kan spela i allt från garage eller hembygdsgårdar till lador eller kontor och klassrum, så länge akustiken tillåter. Vi har även framfört opera utomhus, men då med stöd av mikrofoner berättar Veronica.
Under våren deltar hon i eXpressprogrammet med målet att utveckla företaget till en verksamhet som kan erbjuda olika typer av föreställningar året om och som har föreställningar som kan gå på turné, främst i Västernorrland och Västerbotten. Förhoppningen är att verksamheten och dess större projekt ska kunna återupptas till sommaren 2022, men har vi tur får vi uppleva några smakbitar redan under 2021.
Om man missat opera, varför borde man gå och se en föreställning?
Mitt favoritcitat tycker jag förklarar det så otroligt bra: ”Opera är dit vi går för att träna våra känslomässiga muskler.” Opera handlar om livet och allt vad det innefattar – kärlek, sorg, glädje, svartsjuka, humor, liv och död, allt helt enkelt. Opera som konstform är så bra eftersom det innehåller så många olika element, både musik, teater, text och det visuella så att det alltid finns något i det som kan tala till en, förklarar Veronica Janunger.
Faktaruta
Namn: Veronica Ingegerd Charlotte Janunger (”det är så långt att det borde vara kungligt”)
Kommer från: Örnsköldsvik
Bor: i Umeå sen 2008
Äter helst: Skaldjur, men tyvärr allt för sällan.
Bästa uppsättningen av opera du deltagit i: Orfeus och Eurydike opera av Christoph Willibald Gluck. Jag sjöng i kören på Norrlandsoperan. Vi turnerade ända till Budapest och deltog i en internationell operatävling.
Hur gör man om man vill veta mer om Suitcase Opera:
www.suitcaseopera.se
Instagram: suitcase_opera
Facebook: Suitcase opera