fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Vill göra spelbranschen mer vänlig och välkomnande 

Vill göra spelbranschen mer vänlig och välkomnande 

Hon är normbrytaren som blev chef på ett spelbolag i Kanada som 23-åring och har jobbat med en av Sveriges största kulturexporter, spelet Battlefield. Nu vill Fia Tjernberg göra spelbranschen mer vänlig och välkomnande för alla. Dessutom lanserar hon och hennes partner en egen spelsatsning i Umeå. 

Att vara normbrytare och gå sin egen väg kräver mod, målmedvetenhet och envishet. Tack och lov är det några av Fia Tjernbergs egenskaper, något som tagit henne långt i den hitintills mansdominerade spelbranschen. Vägen fram har däremot inte bara varit enkel och utifrån de erfarenheter hon samlat på sig vill hon göra skillnad i branschen. Erfarenheterna började dessutom tidigt. Intresset för spel och programmering kom redan som femåring när hon fick en dator av sin mamma, en Atari. 

Jag fick en stor kartong med floppydisketter och programvaror som jag fick utforska. Mina föräldrar var bra på att låta mig testa och göra själv, och det har inte varit ett enda år sedan dess som jag inte varit spelintresserad. Men det har varit olika typer av spel och ibland har det handlat mer om att göra spelen än att spela dem, berättar Fia. 

Hon tyckte om att skapa upplevelser genom programmeringen och under hela uppväxten var spel och skapande ett stort intresse. När det var dags att göra sitt gymnasieval berättade Fia för syokonsulenten att hon ville jobba med datorer, göra konst och berätta historier. Syon svarade att det inte gick, att man inte kunde kombinera alla tre och att hon bara kunde välja ett av ämnena. Det blev tekniskt gymnasium, något som Fia i princip bara utförde pliktskyldigt. Men intresset för spel fortsatte att vara stort, dock var det inte enkelt att vara tjej i en värld som dominerades av killar. Hon bjöds inte med på LAN-träffar och till och med en lärare i CSS-programmering frågade om hon inte gått till fel klassrum. Hon fick känslan att hon inte hörde hemma och envisheten grodde.  

Funcom

Efter gymnasiet flyttade Fia från Njurunda till Stockholm, bland annat var det för att fly valen som fanns i Sundsvall men också för att hon ville plugga vidare men visste inte riktigt vad. Medan hon jobbade på ett internetcafé kom hon på att hon ville jobba med att producera TV-spel, något hon inte ens trodde var ett jobb. Hon började studera datavetenskap på Stockholms universitet, en utbildning som var ny och specialiserad på spelutveckling. Det var Fia, en tjej till och nästan hundra killar som gick utbildningen. I början sa en del rakt ut åt henne att hon inte hörde hemma där men efter ett år började hon komma in i gemenskapen och då släppte det. När hon var klar med sin utbildning sökte hon jobb hos Funcom i Oslo för att jobba med spelet Anarchy Online. Under anställningsintervjun visade det sig att hon kunde mer om detaljerna i spelet än de som höll intervjun. Hon blev anställd. 

Vi var många som blev anställda samtidigt och hela gänget blev snabbt kompisar, det var jättekul! Det är något jag tagit med mig och när vi anställer i framtiden kommer vi anställa flera samtidigt istället för att anställa någon enstaka då och då. Man får en speciell relation till de som börjar samtidigt som en själv och man får en bra start som anställd, förklarar Fia.

    Efter en tid skulle företaget flytta till Montreal men istället för att flytta med till Kanada bestämde Fia sig för att flytta hem till Stockholm igen men fortsatte att jobba för Funcom på distans. Det var en utmaning att jobba på distans innan pandemin, med kollegor som befann sig i en annan tidszon. Efter ett tag kände hon sig isolerad och ensam i sitt jobb, så när chefen för spelprojektet skulle sluta och hon blev tillfrågad om att ta över tackade hon ja. 23 år gammal packade hon väskorna och flyttade till Montreal för att bli chef på Funcom.  

    Jag kastades verkligen in i den världen och det var lite läskigt. Jag är introvert så det var en utmaning men jag lärde mig mycket, berättar Fia.  

      Tiden på DICE

      Efter några år i Kanada återvände hon till Stockholm igen. Den här gången för att jobba med en av Sveriges främsta kulturexporter, spelet Battlefield som produceras av DICE. 

      När jag flyttade tillbaka till Sverige skulle de precis gå in i produktion med Battlefield 4 och behövde en person i steget mellan programmering och design vilket passade mig jättebra, berättar Fia.  

        Hennes kompetens är bred. Hon kan mycket om programmering, storytelling och att rita, men hon är inte specialist på någon av kunskaperna. Något kreatörer ibland felaktigt har dåligt självförtroende kring, att inte vara expert på en specifik kunskap. 

        Det är en förutfattad mening att en specialist är bättre än en generalist. Vi måste lära oss att fira båda. Det är viktigt att det finns personer med bredd som binder ihop och bryggar över mellan specialisterna, och vem säger att en inte kan bli expert på flera områden med tiden om en bara har ett öppet sinne, säger Fia. 

          Att jobba med Battlefield beskriver hon som en rolig tid. De fokuserade mycket på teamwork och att göra saker tillsammans, men till slut valde hon att lämna för att göra något hon kan relatera mer till.  

            Det var konstigt att göra krigsspel, även om det var jättekul. Jag hade spelat Battlefield mycket som ung så jag hade en stark koppling till spelet, men det kändes ändå inte som något jag kunde relatera till. Så när ett frö såddes om att starta något eget sa jag upp mig. Nu vill jag fokusera på något som jag kan relatera mer till själv, berättar Fia.

            Lanserar Wayfinder Games

            Fia beskriver spelbranschen som jättestor och jättekul men säger också att det finns baksidor, precis som i andra branscher.

            Man kan bli beroende av vad som helst, man kan känna passion för vad som helst. Men när ett intresse blir väldigt passionerat kommer det inte bara positiva saker ur det. Därför behöver spelbolagen tänka på hur man uttrycker sig när man ska anställa. Vilken typ av person vill man attrahera och anställa, resonerar Fia. Det är inte kul att jobba på ett företag som har en hård jargong eller som förväntar sig att man ska leva för att producera spel. Det lockar en speciell typ av personer och det främjar Inte de med familj, inte kvinnor som har haft tufft att våga ta sig in i branschen, ickebinära likaså, eller för den delen andra människor som inte kan identifiera sig med den stereotypiska utvecklaren.  

            Nu lanserar Fia och hennes partner Dennis Brännvall något helt nytt med vännerna Adam Clark och Manne Ederyd i gemensamt bolag. När de ska anställa till sin satsning är det här något de kommer tänka på, hur de uttrycker sig och vilken typ av personer de vill anställa. Företaget och satsningen heter Wayfinder Games och det är i Umeå de kommer vara baserade.  

            Fia Tjernberg

            Vi längtade efter ett annat tempo och ville komma hem till Norrland igen. Umeå är ett bra mellanting mellan Stockholm och de ställen vi är uppvuxna på, Harads och Njurunda. Dessutom tror vi det är lätt att anställa i Umeå, särskilt eftersom vi också inkluderar människor som vill bo i andra städer genom att arbeta på distans. Spel är på gång i Umeå, det finns ett community och om några år kommer det förmodligen ha växt sig ännu större, berättar Fia. 

            Wayfinder Games är en oberoende spelstudio som skapar fängslande, gemenskapsdrivna rollspel för spelare runt om i världen. Teamet består idag av veteraner från spelindustrin med mängder av erfarenhet från bästsäljande titlar, både på konsol och PC, inklusive Star Wars Battlefront, Battlefield, Angry Birds 2, Star Stable, Anarchy Online och Minecraft.  

            Våra medarbetare har alla varit med och skapat fantastiska spel under det senaste decenniet och vi är otroligt stolta över att få ihop ett team med så mycket erfarenhet och talang, säger Fia Tjernberg, vd Wayfinder Games. Vårt uppdrag är att göra Wayfinder Games till en underbar värderingsdriven arbetsplats och tillsammans med våra hängivna partners är vi fast beslutna att fortsätta omdefiniera hur vi samarbetar i en helt distansbaserad arbetsmiljö. 

            Just nu består teamet av 18 rutinerade utvecklare och de planerar att fortsätta att anställa under 2023, med villkor som tar spelindustrin framåt mot en mer hållbar framtid; permanenta alternativ för distansarbete, fasta löneökningar och mötesfria eftermiddagar för fokustid och flexibilitet. De är tydliga med att de alltid kommer sträva efter att ligga i framkant av en mer hälsosam bransch, för alla. 

            Kom i kontakt med Fia och Wayfinder Games

            hello@wayfindergames.se
            Linkedin

            Text: Maria Persson

            Long read

            Utmanar bilden av den traditionella arkitekten 

            Nyheter

            Exklusivt event med Sveriges första doktor i redesign

            Nyheter

            Upplev en ny slags butik i Utopia

            Experten lär dig att laga dina plagg

            signa upp för vårt nyhetsbrev