fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

13 affärsidéer testas och utvecklas i express

13 affärsidéer testas och utvecklas i express

Nu kör nästa omgång av eXpressions förinkubatorprogram express igång. Deltar gör 15 deltagare med totalt 13 idéer som under hösten tar del av coaching, metoder och verktyg. Målet är att undersöka möjligheten att ta sin idé till ett hållbart företag.

Som vanligt är det en bukett av affärsidéer som under nio veckor sätts under lupp. Det är alltid inspirerande att möta nya och gamla entreprenörer i det här formatet. Vi hjälps åt, delar erfarenheter och vänder och vrider på affärsidéerna. Just utbytet mellan deltagarna brukar vara otroligt uppskattat, säger Emil Hägglund, programansvarig för express.

Expressprogrammet är ett förberedande program inför att ta nästa steg i affärsutvecklingsprocessen. Huvudkriteriet är att man har en ny affärsidé inom de kulturella och kreativa branscherna. Programmet inleder med nio workshops där deltagarna får verktyg och coaching för att testa sina idéer mot en tilltänkt marknad.

Kund och användarfokus är alltid centralt i våra affärsutvecklingsprocesser. Det är affären som driver ett företag framåt och kan du inte möta ett reellt behov och hitta din plats på en marknad kommer idén aldrig flyga. Vi lägger rätt mycket krut på att försöka förstå kunden och vilka behov som faktiskt finns där ute. Förhoppningsvis går det hitta nya grepp som ytterligare höjer innovationsnivån, förklarar Emil Hägglund.

Utöver kund- och marknadsanalys behandlar workshoparna bland annat varumärke och kommunikation, affärsmodeller, försäljning och immateriella rättigheter. Tanken är att ge en bred inflygning till affärsutveckling och förbereda deltagarna på att söka till inkubatorprogrammet Creatives.

Höstens deltagare i expressprogrammet:

  • Emelie Aktanius, ELAK, arkitektur
  • Leonardo Figueroa, RåBraSushi, gastronomi
  • Benjamin Magnusson och Algot Runhall, Mountain Mob, mode/konfektion
  • Marika Nyman, In move, mode/slow fashion
  • Andreas Broberger och Anton Ekström, Lost Boys Studios, musik
  • Mathias Eriksson, Kontur Solutions, möbeldesign
  • Oskar Wahlström, Frostspektrum Interactive, spelutveckling
  • Annelie Hägglund, Rakt på sak, kommunikation
  • MD Alimul Rajib, kläduthyrning, mode/slow fashihon
  • Ruben Ångqvist, It Is What It Is, musik
  • Alexander Frisk, Parrexion Games, spelutveckling
  • Jonas Spolander, Föreningsfrämjandet, sport och fritid
  • Martina Karlsson, arkitektur och design
Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev